Apex Legends – Spelet som fått 25 miljoner spelare på en vecka

Det är inte ofta jag skriver om ett spel som är en vecka gammalt, men när spelet redan har 10 miljoner spelare så är det svårt att undvika hur populärt Apex Legends har blivit. Till och med Expressen har redan skrivit om hur du som spelare kan spela spelet så bra som möjligt genom att ”veta dess hemligheter”. Spelet är utvecklat av Respawn entertainment, skaparna bakom spelen Titanfall och Titanfall 2 och Apex Legends utspelar sig i Titanfalls universum, men utan stora militär-robotar.

En blandning av flera spel

Apex Legends tar inspiration från flera populära spel som kommit ut de senaste åren. Det har tagit Battle Royale-genren från PUBG vilket innebär att ett stort antal spelare landar på en stor karta där de ska leta efter vapen och utrustning för att överleva i strider mot varandra. Sista spelaren (spelarna om man spelar i grupp) som lever vinner. Man kan se det som ett stort lite mer komplicerat jage där sista personen som är kvar i leken vinner.

apex-legends

De har till exempel valt en lite mer tecknad stil som Fortnite. Spelet känns inte lika seriöst som ovannämnda spelet PUBG eftersom karaktärerna och världen har en lite mer tecknad stil. Allt spelas dock som ett FPS (första-persons-vy) vilket du  inte gör i Fortnite där du ständigt ser din karaktär. Men karaktärerna i Apex Legends är färgstarka och ser lite överdrivna ut vilket de definitivt haft i åtanke för att kunna flörta med Fortnite-publiken. Du kan dock inte dansa i spelet så de tar ändå ett steg tillbaka från Fortnites  lite mer lekfulla och oseriösa känsla.

Spelet tar mycket inspiration från Overwatch. I spelet och genom de få filmer som finns i spelet ser man färgglada och starka karaktärer som pratar mycket precis som i Overwatch. Overwatch har en stark rollista av unika spelbara karaktärer som bara växer och Apex Legends verkar ha samma tankar inför framtiden.

apex-embed-about-legends-788x443

Fokus på samarbete och kommunikation

Alla karaktärer i Apex Legends har olika egenskaper och eftersom man spelar i lag om tre så är det viktigt att alla vet sin egen karaktärs roll för att vara en tillgång till laget. Karaktärerna är till exempel helare eller spårare vilket betyder att den ena kan ge liv till sina kamrater och den andra spåraren kan se om någon gått genom området man är i under den närmsta tiden. Det gör att alla har en viktig roll och kommunikation är viktigt. Kommunikationen har spelutvecklarna löst på ett väldigt bra sätt genom ett innovativt system där det egentligen bara krävs en knapp för att kommunicera med sina kamrater. Ett tryck på eller mot något indikerar vad du vill säga till dina lagkamrater. Trycker du på en plats säger din karaktär ”hit kan vi gå” och trycker du på en fiende uppmanar din karaktär de andra att hålla utkik åt det hållet. De andra i gruppen får pilar och indikationer på vad du pekar på. Det är ett enkelt och smärtfritt system som gör att man effektivt kan kommunicera för att få övertaget i en strid.

apex-legends-20190205101145

Mognare fokus och executions

Spelet har ett seriösare fokus än spel som Fortnite. Spelet utspelar sig i framtiden men vapnen känns verkligare och ”tyngre” än Fortnites tecknade varianter, men till skillnad från PUBG så är det inte verkliga vapen taget från verkliga förlagor. I spelet kan du utföra executions, en taktisk handling för att andra spelare inte ska kunna rädda sin lagkamrat som är nere. Det kan till exempel vara att man slår den andra med en batong eller att man sticker en kniv i sidan på spelaren. Det är inget blod, men visar ändå på att spelet riktar sig mot en mognare publik.

Spelet är gratis med köp som kan göras inne i spelet. Det finns till PC, X-box ONE och Playstation 4. Spelet har en åldersgräns på 16 år och T ”for Teen” för sitt blod och för att det är våldsamt. Det är viktigt att man som förälder försöker få en uppfattning om spelet genom att titta på filmer på youtube och utifrån det bedöma om spelet är något för just ditt barn. Eftersom spelet är gratis är det nog redan många som spelar det i barnens omgivning.

Pedagogiska ingångar:

Spelet har tydlig koppling till böcker som Hunger Games, Flugornas Herre och den japanska filmen Battle royale som är föregångaren till alla spel som kommit i Fortnite-genren.

Man kan diskutera om hur överlevnad och våld blir underhållning.  Det finns många etiska och moraliska dilemman och aspekter att diskutera kring hur våld blir underhållning. Man kan jämföra det med hur det har sett ut tidigare i vår historia om man till exempel ser tillbaka på romartiden som hade sina gladiatorspel. Man kan diskutera och läsa om hur människor beter sig när de hamnar i extrema situationer (Flugornas herre och Alive).

Lämna en kommentar