Virtual reality i spel – värt det?

Virtual Reality har haft en tuff start. Det började som en riktigt häftig och unik upplevelse eftersom inlevelsen var så mycket starkare än att bara titta på en TV eller skärm. Känslan du får är att du verkligen existerar på platsen du upplever i VR. Många blir till exempel höjdrädda när de står högt uppe på virtuella byggnader och skriker av rädsla när de upplevt en Tyrannosaurus Rex på nära håll. Men vad som snabbt blev uppenbart var att de flesta VR-upplevelserna var väldigt korta och utan något större innehåll eller substans. Det fanns inget djup som i andra vanliga spel och därför blev det svårt att berättiga ett inköp av ett väldigt dyrt Virtual Reality-kit.

Blir man illamående?

En bieffekt som man som utvecklare varit tvungen att förstå sig på är illamåendet som uppstod när man spelade vissa spel i VR. Det visade sig att inlevelsen i VR är så stark så när man utför en så enkel rörelse som att gå i VR utan att gå i fysiska verkligheten så skapas en illamående känsla, likt sjösjuka. Det man insåg var att om man låter spelaren ”teleportera” sig runt istället för att gå skapas inte samma illamående känsla, men det handlar även om vana. Om man använder VR tillräckligt ofta så upphörde illamåendet. Viktigt att poängtera är att det bara var vissa spel där illamåendet blev påtagligt. Det finns idag flera sidor som berättar om vilka spel som kan skapa illamående och inte.

En marknad som långsamt mognar och blir billigare

Några år senare verkar det som att marknaden äntligen börjat hinna ikapp. Priserna har sjunkit och spelen blir bara bättre och bättre. Det verkar som att utvecklarna börjar komma underfund med hur man kan använda det nya mediet på ett sätt som verkligen lyfter det på ett unikt sätt som bara går med VR. Från att bara ge spelaren små scenarion där man upplever olika saker har spelen blivit mer utvecklade och större. VR är inte längre något du upplever i små korta bitar utan numera kan du spela hela spel i VR. Det skapar helt nya möjligheter för hur vi spelar och upplever spel.

VR-Spel som står ut

Astrobot Rescue Mission

Spelet Astrobot rescue mission till Playstation där du styr en liten gullig robot genom olika världar. Spelet skiljer sig inte så mycket mot andra liknande plattformsspel, men eftersom spelaren är i Virtual Reality så upplevs det som man existerar i världen tillsammans med huvudkaraktären. Du ska själv fysiskt använda ditt huvud för att undvika och slå ner fiender medan du styr din karaktär. Du ser även din kontroll i spelet som får olika egenskaper som hjälper dig och den lilla roboten på ert äventyr. Det är väldigt underfundigt och känslan av att verkligen existera i spelvärlden är stark.

Tetris Effect 

De flesta har sett eller spelat Tetris. Det ikoniska spelet har funnits på många spelkonsoler, men du har aldrig spelat det på det här sättet. I Tetris Effect spelar du ett tetris där du är omringad av intryck och musik som vävs ihop i en spelmekanik som skapar en unik audiovisuell upplevelse.

Beat Sabre

Musik är något som kan upplevas på många olika sätt. I Virtual Reality skapas helt nya förutsättningar och upplevelser och Beat Sabre visar verkligen hur man kan känna musiken i kroppen. Spelet är i teori väldigt enkelt. Du ska med dina ”ljussablar” slå lådor som kommer emot dig. På lådorna ser du pilar som visar vilket håll du ska slå. Allt sker till musik som du slår i takt till. Det är en väldigt stark känsla och det är svårt att inte stå still när musiken pumpar på.

Job simulator

I framtiden har alla jobb tagits över av robotar och enda sättet att uppleva hur det är att arbeta är på muséum. Det är utifrån den här premissen som spelet Job simulator utspelar sig. Du kan uppleva arbeten som bilmekaniker, kock, butiksbiträde och kontorspersonal. Upplevelsen blir ofta väldigt rolig både för den som spelar och de som tittar på eftersom målet är att prova sig fram. De flesta sakerna du ser går att trycka på och det blir ofta tokigt och oförutsägbart.

Hur kan VR Virtual Reality påverka barn? 

En stor och obesvarad fråga är hur VR kan påverka de som är under 12 år som inte helt har utvecklat sin syn och balanssinne än. Forskningen har inte hunnit med och därför är det svårt att veta vad det egentligen kan ha för konsekvenser. En av få forskningsrapporter ger inte något större resultat som skulle visa på att det är ”farligt” för barn att använda VR. Men i vilket fall som helst så skulle jag rekommendera alla att spela i mindre doser (20 min åt gången) och inte flera timmar på raken. För att ta del av resultatet av studien kan man trycka på länken nedan.

https://omni.se/studie-vr-kan-paverka-barns-syn-och-balans/a/p048j

 

För mina tankar kring Virtual Reality och Augmented reality i skolan kan ni läsa mina inlägg nedan:

https://spellararen.wordpress.com/2014/01/22/vad-blir-nasta-stora-steg-for-den-digitala-undervisningen/

https://spellararen.wordpress.com/2015/07/13/hololens-framtiden-genom-tva-sma-fonster/

 

 

Lämna en kommentar