Vad blir nästa stora steg för den digitala undervisningen?

Framtidens klassrum?Här om dagen satt jag och pratade med en journaliststuderande som skulle skriva en artikel om spel och genus. Då kom vi in på en diskussion om vad som skulle bli nästa stora digitala steg. Vi började då att prata om något som heter ”augmented reality”. En fråga som direkt dök upp för mig som pedagog var hur skulle framtidens klassrum och undervisning kunna se ut med hjälp av augmented reality?

Vad är augmented reality?

Augmented reality är när man projicerar bilder och data i verkligheten med hjälp av digital teknik. Det kan till exempel vara ett hjälpmedel när man som turist är i en ny stad och vill ha information om byggnader eller platser som man besöker. Genom att ta fram sin mobil, läsplatta eller varför inte Google glass (glasögon som kan visa information i glaset) och hålla upp dem mot den byggnad eller plats man vill ha information om så visas informationen på skärmen på det digitala verktyget du använder. Ett annat exempel kan vara att du håller upp ditt digitala verktyg för att få reda på vart närmsta restaurang ligger och vilka betyg den fått utav andra besökare. Eller säg att du är på väg mot en hållplats där du ska ta buss eller tåg och du undrar när nästa går. Då kan du  hålla upp din mobil och få den informationen direkt i mobilen istället för att gå och titta på närmsta tidtabell. Du kan även genom augmented reality projicera något som inte existerar i verkligheten så att det det ser ut som det existerar i verkligheten på din läsplatta eller mobil.

Framtidens klassrum

Hur skulle vi som pedagoger kunna använda augmented reality i klassrummet? Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna, för ju mer man utvecklar den nya tekniken desto mer kommer vi att vara kapabla till att använda augmented reality till att skapa spännande lektioner med lärorika digitala kunskapsmiljöer. Det kan vara allt från enkla användningsområden som att använda sin läsplatta eller mobil till att mäta objekt i verkligheten för att sedan räkna ut till exempel area och omkrets, till att sätta ut olika informations- och upplevelsestationer i klassrummet som kan upplevas genom att rikta det digitala verktyget mot stationen, genom till exempel ”qr-koder”. Det kan även vara att gå ut i skogen för att upptäcka olika djur, från vanligt förekommande djur till utdöda djur som dinosaurier (se dinosauriebild till höger). Det blir ett helt nytt, kreativt och spännande sätt att ta in kunskap och förstå sig på och ta in information. Helt plötsligt kan det man pratar om i klassrummet bli levande framför elevernas ögon istället för något som sitter fast i en bok (se bokbild nedan). Jordgloben och kartan kan bli digitalt levande mitt i klassrummet istället för en ”draperirulle” man drar fram från taket. En fysiklektion blir mycket mer levande när experimenterandet kan göras i verkligheten fast i digitalform. Gympaläraren kan visa för elever vilka muskler de kommer att träna under lektionen och hur de ser ut genom att visa på läsplattan som bygger upp elevens kropp av skelett och muskler i realtid på skärmen. Jag tror att exempel som dessa innovationer genom augmented reality kommer att skapa ett helt nytt kreativt klassrum där fantasin får flöda och där de digitala verktygen får en mer legitim och viktig plats. Eleverna får ta in kunskap på ett mer kreativt och levande sätt som kommer göra det roligt att gå på lektionerna eftersom det blir spännande att ta reda på vad som händer härnäst.

Nästa steg?

Jag hoppas på att vi i framtiden kan lägga ifrån oss plattor och mobiler helt och uppleva klassrummet som en plats som kan förändras genom en levande teknik som projicerar bilder ungefär som hologram i hela klassrummet. Det skulle innebära att klassrummet hela tiden är en föränderlig plats dit eleverna går för att vara ett med kunskapen och lärandet. Har man en genomgång om en plats och tid i historien så projiceras den som en virtuell verklighet i klassrummet där eleverna får uppleva platsen i en slags verklighet som pedagogen guidar dem genom. Tänk att få uppleva pyramiderna på plats i en virtuell värld istället för att bara läsa om dem i böcker. Varje lektion skulle bli ett äventyr.

egypten klassum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: