Räkna skala – genom Minecraft och Pixel art (Matematik och bild)

Gör skala roligare genom användandet av spelet Minecraft och fenomenet pixel art.

Vad är Pixel art?

Pixel art är ett sätt att teckna på. Pixlar är nämligen fyrkanter som man ritar upp tvådimensionella spel med. Ta till exempel det gamla spelet ”Super mario bros”. Spelet är helt uppritat i fyrkanter och Mario (huvudkaraktären) själv är uppbyggd av färgade fyrkanter. marioFörr i tiden var nästan alla spel uppritade i större fyrkanter eftersom konsoler som till exempel Nintendo 8-bit inte var så kraftfulla. Med åren blev pixlarna mindre och mindre eftersom maskinerna man spelade på blev kraftfullare. Till sist såg man dem inte längre på karaktärerna och i världen man spelade i. Det har dock skett en motreaktion till att grafiken blivit bättre och bättre, en slags ”retrofiering”. Man har valt att gå tillbaka och rita så kallad Pixel art vilket går ut på att man använder sig av större fyrkanterna när man ritar för att få det att se ”gammalt” ut. Många ungdomar som inte ens växte upp med spel med stora pixlar har romantiserat de stora fyrkanterna och lärt sig rita på det sättet för att de tycker det är coolt och spännande. Precis som man kan se i många andra kulturformer där ungdomar utforskar gamla former av kulturyttringar för att uttrycka sig, som till exempel konst, film, musik och kläder.

Pixel art och Minecraft

Eftersom Minecrafts värld är uppbyggd av fyrkanter skapar det en väldigt bra möjlighet till att skapa pixel art-verk i spelet. Många har använt spelet till att skapa visuella kreationer av gamla spel eller andra fenomen. Jag har märkt att elever tycker det är roligt att rita pixel art-bilder i Minecraft och det väckte tanken att arbeta med skala i Minecraft genom pixel art. Mario i MinecraftOm eleverna väljer ut en bild som är uppbyggd av pixlar (fyrkanter) så kan de rita upp en exakt likadan bild i Minecraft. Bildexemplet till höger visar flera Mariokaraktärer och Mario-”powerups” som är uppritade/byggda i Minecraft (tryck på bilden för att göra den större). I mitten på bildexemplet hittar ni en likadan Mario som ovan. Skillnaden är att han är uppbyggd av Minecraftblock. Det betyder att eleverna själva kan skapa sin egen pixel art i Minecraft. Det är inte särskilt svårt och alla kan känna att de har möjligheten till att skapa en bild utan att tycka att det är för svårt.

Skala – lektionsupplägg

För att arbeta med skala, pixel art och Minecraft kan det vara bra att leta upp lite mallar för till exempel Mario pixel art. Bästa vore om eleverna själva kunde bestämma vad de ville göra för bild i Minecraft, men det gäller att hjälpa dem så det inte blir för svårt och de tröttnar på vägen. Jag har lagt in några exempel här på mallar som man kan använda sig av (se nedan). När eleverna har skapat en egen pixelartbild i Minecraft kan man göra på två sätt. Antingen bestämmer man själv som lärare skalan och hur många gånger man ska förstora sin bild, eller så får eleverna själva välja. Ta till exempel Marios tår till vänster i Mario-mallen längst ned. För att det ska bli dubbelt så stort behöver ett block bli fyra. Eftersom tårna består av två block så ska det bli åtta block om man använder sig av en 2:1 skala. Det innebär att när eleverna bygger en större bild får de en kunskap kring skala och hur man kan förstora eller förminska saker eftersom det visualiseras genom Minecraft och tydliggörs av pedagogen. Eftersom de ”ritar” i Minecraft kan det även vara av intresse att diskutera om skapandet även innefattar ämnet bild. Har man använt sig av temaarbetet byn som jag skrivit om här i bloggen så kan man genomföra en utställning i byn där alla kan visa upp sina kreationer. Har eleverna själva fått bestämma vilken skala de ville skapa i kan de andra eleverna försöka räkna ut vilken skala den större bilden är skapad i jämfört med originalet. Det gör att kunskapen blir levande i byn och eleverna kommer ständigt att bli påminda om skala så fort de går förbi ”utställningen” i byn. Den blir även levande genom att eleverna räknar skala utifrån varandras kreationer istället för det annars tråkiga stencilen eller matematikboken som annars brukar vara fallet i undervisningen om skala. För att stimulera fler förmågor kan man be eleverna bygga tillsammans i mindre grupper, vilket betyder att de måste samarbeta och kommunicera för att få ihop sin konstruktion.
mushrooms-super-mario-pixel-art
mario template

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: