Spelläraren medverkade under Bokmässan 2020 och diskuterar framtidens läromedel

Under den digitala Bokmässan medverkade Spelläraren under två panelsamtal. Det ena samtalet handlade om spel, e-sport och lärande och det andra om hur man kan skapa förutsättningar för framtidens läromedel. Båda samtalen kom in på den stöttning och fortbildning som kommer att behövas för att hjälpa lärare att bli både bekväma men också trygga med nya former av lärande. Genom mitt arbete som utvecklingsledare på Göteborgsregionen har jag förmånen att kunna arbeta med att ta fram och undersöka nya system som underlättar för både lärare och elever att arbeta digitalt och multimodalt (film, poddar/radio, spel, litteratur, VR/AR).

Genom nya digitala möjligheter kan man bygga in spelifieringsdesign som exempelvis feedback och progression i systemet som motiverar eleverna att studera vidare men som också visar både pedagoger och vårdnadshavare om eleven/barnen kommit igång, behöver hjälp eller hur barnet interagera med de olika läromedlen. Allt för att hjälpa eleven att lyckas och synliggöra styrkor och utvecklingsområden.

Lärare ska inte behöva bli gatekeepers till kunskap på grund av komplexa och svårnavigerade digitala system. Genom ett system/en portal ska lärare kunna få tillgång till kurerat läromedel och material som de kan dela med sig till sina elever som kan välja hur de vill lära sig. Just nu pågår en förstudie som jag leder för att se över lärare och elevers behov men även för att se över vilka möjligheter och system som redan finns där ute som kan lyfta lärandet.

Lyssna mer genom att ta del av panelsamtalen nedan. För att kunna titta på samtalen behöver man logga in vilket du enkelt gör med exempelvis ett Googlekonto:

https://bokmassan.se/programs/forutsattningar-for-framtidens-digitala-laromedel/

https://bokmassan.se/programs/gaming-och-e-sport-i-skolan-storande-moment-eller-ett-kreativt-verktyg/

Lämna en kommentar