Titanfall 2 är uppföljaren till Titanfall som släpptes för två år sedan. I det här inlägget kommer jag skriva om vad det är som skiljer uppföljaren från första spelet. För att läsa om första spelet kan ni trycka här på Titanfall.
Äventyr för en spelare
Den största skillnaden är att Titanfall 2 har lagt in ett enspelarläge, en så kallad kampanj. I första spelet kunde du bara spela mot andra spelare och det fanns ingen direkt berättelse som utspelade sig. I uppföljaren får du som spelare vara med om ett hissnande äventyr där du som ny ”titan-pilot” ska hämnas på de som tog död på din vän och mentor. Spelet skapar en intressant interaktion mellan dig och din stora Titan (robot) som är sin egen karaktär. Era konversationer är ofta humoristiska och under kampanjen skapas ett band mellan dig och din Titan. Kampanjen är ganska kort, men väldigt varierande vad gäller både spelmekanik och action- kontra lugna sekvenser. Du är aldrig uttråkad.
Känslan av flow
Spelets bästa sida är att även om du utför svåra parkour hopp och klättringar så känner du att du har full kontroll över din karaktär. Det skapar en stark känsla av flow, vilket innebär att du upplever att du är väldigt bra på det du gör. Dina datastyrda medspelare i världen bekräftar ofta hur bra du är vilket stärker känslan för dig som spelare. Egentligen så handlar det bara om väldigt bra speldesign, men det är inte så konstigt eftersom flera utvecklare bakom spelet har arbetat med till exempel de tidiga väldigt populära Call of Duty-spelen.
Från 16 år
Spelet är från 16 år eftersom det är mycket våld och skjutande. Det är en hel del blod och du kan som gigantisk robot krossa dina motståndare genom att gå på dem. Så är man inte över 15 år så skulle jag inte rekommendera att man spelar Titanfall 2.
En reaktion på ”Titanfall 2 – Nu med enspelarläge”