För några år sedan skrevs det väldigt mycket i spelmedierna om att topparna på spelutvecklingsföretaget Infinity Ward (utvecklarna av Call of Duty-spelen) slutade/sparkades på grund av meningsskiljaktigheter med utgivarföretaget Activision. Personerna som hoppade av bestämde sig för att öppna ett nytt företag vid namn Respawn Entertainment. Titanfall är resultatet av detta avhopp.
Call of Duty…
Spelet har många likheter med spelserien Call of duty. Det har en 18 årsgräns. Det spelas på lite mindre kartor till skillnad från till exempel Battlefield. Det är frenetisk action där dina reflexer sätts på prov. Det finns dock flera ”botar” ute på banna medan man spelar. Botar är fiender och medarbetare som är styrda av datorn och du som spelare får extra poäng om du skjuter dem. Dessa botar är en utfyllnad eftersom lagen som möter varandra bara består av sex spelare vardera. Vilket är mycket färre än Battelfield. Utvecklarna själva säger att de efter mycket testande kom fram till att det var det ultimata antalet spelare för att göra spelet så underhållande som möjligt. Spelet utspelar sig i framtiden där ett megaföretag slåss mot en mindre milis. Dock har båda tillgång till exakt samma resurser, så det skiljer sig bara estetiskt mellan fraktionerna.
…med robotar…
Varje spelare är en så kallad pilot och kan under spelets gång kalla på sin Titan. Titan är en stor robot som spelaren kan hoppa in i vilket gör att du måste ändra din spelstil.
De är lite klumpigare men väldigt starka och destruktiva. Du kan även låta Titanen följa och skydda dig om du inte vill använda den. Alla piloter har dock tillgång till ett anti-Titan vapen vilka kan användas för att sänka de stora stridsbestarna. Piloter (spelare) kan hoppa upp och ”rida” på Titanerna vilket skapar ett unikt och spännande spelmoment. Fiendens Titaner kan du skjuta medan du rider på dem medan ditt egna lags Titaner kan du rida på och skjuta på fienden samtidigt.
…och parkour
Alla piloter kan röra sig på ett mycket smidigare sätt än andra FPS:er (om man bortser från Mirrors Edge). De kan ”double jump”, vilket betyder att de kan hoppa två gånger och där med komma högre upp i luften. De kan även springa på väggar och studsa mellan väggar. Med detta sätt att röra sig på kan man som spelare smidigt ta sig runt på hustak och väggar vilket skapar en helt ny dynamik jämfört med andra spel i genren. Det finns något väldigt exalterande över att hoppa mellan husen för att landa på en Titan, sänka den, för att sedan hoppa av och hoppa in i sin egen Titan för att fortsätta kampen.
Bara multiplayer
Spelet är bara fokuserat på multiplayer och har därför ingen kampanj att spela igenom om man vill spela för sig själv. Kampanjen är istället inbäddad i multiplayerläget vilket från början framstod som väldigt unikt och fräscht men som i utförande mer eller mindre blir en radioteaterpjäs som utspelar sig medan du försöker fokusera på skjutandet och kartan. Har man tröttnat på spel som Call of Duty och Battlefield ska man tänka sig för innan man hoppar på Titanfall. Det är ungefär samma principer och söker man något nytt och fräscht får man vänta på nästa FPS-spel. Men kan du inte få nog av de tidigare nämnda spelen så kan Titanfall vara något för dig.
Pedagogiska ingångar:
Samhällskunskap: Diskutera om Titanfalls framtidsversion är trolig, med stora ”megaföretag” som bestämmer över människor och som för krig mot andra mindre grupper i samhället och kan ”megaföretag” ta över nationers roll i framtiden?
2 reaktioner på ”Titanfall”