Fästning – Från studiebesök till Minecraftbyggande

Fästning – Från studiebesök till Minecraftbyggande

Under elevens val i slutet av vårterminen fick eleverna besöka Nya Älvsborgs fästning som ligger på en ö i inloppet till Göteborg. Fästningen är både ett gammalt fängelse och befästning för att hålla gamla fiender som danskarna borta. Skärmavbild 2016-06-18 kl. 13.06.00Efter besöket fick eleverna sitta en halv dag och tillsammans bygga en fästning i Minecraft.

När vi varit på studiebesöket var eleverna fyllda av intryck. Frågor och resonerande kring ”hur ska vi bygga detta i Minecraft” diskuterades under hela besöket. Innan eleverna fick börja bygga gick vi igenom vilka byggnader och egenskaper en fästning ska ha. Eleverna fick komma med förslag och diskutera vad de tyckte var viktigast av det de sett under besöket. Kanoner, vakttorn, brunn, fängelsehålor och murar var en del av de förslag som dök upp.

Rollspel

För att ge eleverna ett extra incitament till att engagera sig byggde jag en liten ö med en brygga där en båt lagt till. Alla elever började i båten och när de tagit några steg in på ön fanns en ”informationskub” där eleverna kunde läsa om deras uppdrag. Det stod att kungen bestämt att de ska bygga en fästning på ön de landstigit på. Även om eleverna var över 20 stycken i samma värld samarbetade de väldigt bra och ön började sakta men säkert fyllas av de byggnader som de kommit fram till att ön skulle innehålla.

Detaljer

Något som slog mig var hur mycket eleverna faktiskt tagit med sig från besöket och den guidade turen och hur de implementerade det i sitt byggande. När de byggde kyrkan på ön fick de med att en tavla av den dåvarande kungen Karl XII hängde ovanför korset i kyrkan eftersom Kungen ville visa att han var större än Gud. När de byggde isoleringsceller byggde de en med ljusinsläpp och en som var helt mörk precis som under besöket. De byggde till och med fungerande kanoner (dock med pilar eftersom jag stängt av ”TNT”) vilket var väldigt imponerande. Eleverna visade verkligen sina kunskaper som de tagit till sig under besöket när de fick uttrycka sig i Minecraft.

Dansken kommer

Efter en stund såg jag att en elev saknades vid fästningen vilket gjorde mig lite brydd, så jag ”teleporterade” mig till hennes position. Då fann jag henne byggandes på ett stort skepp. Jag frågade henne vad det skulle bli och då berättade hon att det var ett stort danskt skepp som var på väg för att anfalla fästningen. Minecraft slutar aldrig förvåna mig eftersom det tar fram det mest kreativa hos eleverna och kreativiteten har inga begränsningar som jag annars kan se när man använder mer konventionella metoder i klassrummet.

Dagen de byggde hade även andra aktiviteter så de hade ungefär ca 3 timmars effektiv byggtid och på den tiden hann de bygga alla byggnader vi hade bestämt att vi skulle ha till fästningen. Det visar att den oron som många lärare har kring att det tar tid att bygga i Minecraft egentligen inte behöver vara ett problem. Det handlar ofta om att göra eleverna medvetna om en deadline. Om det inte finns en deadline kan eleverna bygga i en evighet eftersom kreativiteten inte har några gränser i Minecraft.Skärmavbild 2016-06-18 kl. 13.06.15

Kommentera

