Elever påverkar deras stadsdels utveckling genom Minecraft

Jag fick en förfrågan om jag ville hålla i ett projekt från stadsbyggnadskontoret där elever skulle få tycka till om och beskriva hur de skulle vilja att deras stadsdel Frölunda ska se ut i framtiden. Det handlade om allting från bostäder, kollektivtrafik till fritidsaktiviteter och nöjen. Under elevens val fick eleverna välja om de ville vara med i projektet och vi fick fram en blandad grupp med elever från hela 7-9 på Frölundaskolan. Eleverna fick använda Minecraft för att bygga och beskriva framtidens Frölunda. Alla elever byggde i grupper i en och samma platta värld. En arkitekt från stadsbyggnadskontoret var med under projektet och sammanfattade hur eleverna ville att stadsdelen skulle utvecklas. Allting avslutades med en utställning och att eleverna fick åka ner till stadsbyggnadskontoret i centrala Göteborg och träffa och prata med de personer som är ansvariga för hur stadsdelen ska utvecklas.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Elevernas byggen

Eleverna byggde upplysta skogar med promenadstråk, moderna lekparker i olika former, museum, gratis ponnyridning för de som  annars inte har råd, badhus, studentlägenheter med kollektivboende, klätterväggar som även skulle se ut som konstverk, Vårdcentral med färgglad inredning för att barn som besöker vårdcentralen inte ska vara rädda, fotbollsplaner och ett färgglatt höghus som hade en fräsch restaurang högst upp med uteserveringar. Allt kunde naturligtvis inte få sin exakta form i Minecraft, men genom dialog kunde de förklara hur de föreställde sig det de byggde i verkligheten.

Minecraft som demokratiskt verktyg

Genom Minecraft kunde eleverna uttrycka sig mer kreativt och ju mer de byggde desto mer kom de på hur de vill att stadsdelen ska se ut. De blev inspirerade av varandras byggande vilket gjorde att de aldrig fastnade. Det blev ett verktyg för att demokratiskt uttrycka och påverka sin stadsdel. Elever kan ibland ha svårt för att skriva och berätta hur de tänker eftersom startsträckan känns väldigt lång, men i Minecraft blir de inte låsta eftersom spelet bygger på en lustfylld och kreativ grund. Eleverna kan därför uttrycka sig enklare och vara med och påverka och där med vara en del av den demokratiska processen.

Lokaltidningen var på plats och skrev en artikel om projektet. Ni kan läsa genom länken nedan:

http://www.direktpress.se/goteborg/Vaster/Nyheter/Bygger-framtidens-Frolunda-i-block/

 

2 reaktioner på ”Elever påverkar deras stadsdels utveckling genom Minecraft

  1. Minecraft är såklart ett enormt populärt spel bland alla generationer! Tänkte på det här med Minecraft som demokratiskt verktyg bland eleverna – är det inte en ganska svår uppgift att hålla eleverna (med brist på ord) ”på banan”? För visst kan det vara ett enklare sätt att uttrycka sig enklare och få dem att påverka i större utsträckning, men riskerar man inte att det spårar iväg och att saker och ting kanske t.o.m. abstrakt? Med detta sagt så är jag en stor förespråkare av att inkludera mera spel och digital interaktion i skolväsendet!!

    1. Det är en väldigt bra fråga! När de gör något som är så roligt, hur kan de då hålla sig fokuserade? Allt handlar om vilka ramar man som pedagog skapar från början. Vet eleverna vad som förväntas så bygger de utifrån uppgiften. Men är den luddig eller otydlig blir det lätt för eleverna att tappa fokus. I detta exemplet hade vi en hel dag där vi gick igenom teori kring vad de skulle bygga och utifrån vilka ramar och de fick prata ihop sig, så att när de fick börja bygga så hade de redan en idé kring vad de ville skapa. Sen kan elever självklart börja bygga annat som inte tillhör uppgiften men då är det viktigt som pedagog att möta dem med pedagogiska frågor som ”vad bygger du” och ”hur kopplar du det till uppgiften?”. Genom öppna frågor så inskränker du inte på deras kreativitet. Bygger de på uppgiften så argumenterar de för det och gör de inte det så kan man hjälpa dem att byta taktik genom hjälpa dem och öppna ett samtal med klasskamrater för att hitta nya infallsvinklar att bygga utifrån.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s