Star Wars Battlefront

maxresdefaultStar wars battlefront är utvecklat av svenska spelstudion Dice. Det är samma utvecklare som skapat Battlefield-spelen. Star wars battlefront är det tredje spelet i battlefront-serien om man inte räknar de handhållna versionerna. Det är en spelserie som många håller kär eftersom det är ett av få bra Star wars spel som tar fram känslan att vara med och utkämpa slagen man sett i filmerna…

Den där Star Wars-känslan

…och är det något som DICE fångat i det nya spelet så är det verkligen känslan och upplevelsen att man är delaktig i slagen från filmerna. Spelet är väldigt snyggt och ibland kan man behöva gnugga sig i ögonen för att inse att det är spelet och inte filmerna man tittar på. De har med några ikoniska platser från Star Wars genom planeter som Hoth (isplaneten), Tatooine (ökenplaneten), Endors skogsmåne och en tidigare okänd vulkan planet vid namn Sullust. Det mesta av musiken är från filmerna och den slår precis på rätt sträng för att skapa en mäktig stämning. Du kan även spela som hjältar och antagonister från filmerna, som Luke, Darth Vader, Boba Fett, Leia, Kejsaren Palpatine och Han Solo. Dessa karaktärer kan komma in i striden vid olika tillfällen för att hjälpa till. Du kan även styra fordon som de ikoniska X-wings, Tie fighters och Millenium Falcon i luften. På marken kan du styra de klassiska AT-ST och AT-AT (tvåbenta och fyrbenta stridsfordon).

Bara för flera spelare (multiplayer)

Spelet har ingen kampanj utan bara ett mindre co-op-läge där man ensam eller tillsammans med en kamrat kan kämpa mot datorstyrda fiender. Men det spelläget är ganska kort och intetsägande. Utvecklarna har lagt allt krut på de stora striderna där man spelar med och  möter andra mänskliga spelare. I dessa lägen kan det handla om vem som skjuter ner mest av fienden eller vem som håller vissa kontrollpunkter längst. Det finns även lägen där rebellerna ska skjuta ned imperiets fyrbenta AT-AT:er innan de når sitt mål. Spelet har dock fått kritik för att det är aningen sparsmakat eftersom det inte finns så mycket att låsa upp när man spelar och därför kan det ganska snabbt bli enformigt. Många flerspelar-spel har ofta ett stort ”utvecklingsträd” av upplåsbara egenskaper, utseenden, utstyrslar och vapen och det trädet är inte så stort i Battlefront.

16-årsgräns med utrymme för tolkning

Spelet har en 16års gräns men har inget blod och effekterna är som tagna från de gamla Star wars filmerna vilket betyder att det mer ser ut som fyrverkeri när lasern träffar tillskillnad från andra spel som har  verklighetstrogna skotthål och blod. Därför kan jag tycka att något yngre spelare skulle kunna spela det och att man skulle kunna utgå från filmernas åldersgräns vilket är 11 år. Jag kan gissa på att spelet fått en 16 årsgräns eftersom spelet ser väldigt autentiskt ut, men eftersom våldet inte är värre än i filmerna så anser jag att det finns utrymme för tolkning. Jag anser dock att det är viktigt att man som förälder sitter med de första gångerna barnet spelar spelet.

 

 

Comments
9 Responses to “Star Wars Battlefront”
  1. Spelmamma skriver:

    Skulle vara intressant att höra vad du tycker om call of duty black OPS 2 och black OPS 3.
    Min 10-åring har nu spelat 2:an i ca 1 år och nyligen börjat med 3:an. Visst hans språkval vissa gånger är inte det bästa, men han har lärt sig att prata engelska via chatten på ca 6 månader. Från typ inget till ganska flytande engelska. Men tror faktiskt inte att det är spelet i sig som får honom att använda fula ord utan de han spelar med. Allt från 7 år upp till ca 40År är hans motspelare. Han är aldrig våldsam och vi pratar mycket om att spelvärlden inte fungerar på samma sätt som verkliga världen. Så jag ser inga problem med det.

    Större problem ser jag hos den äldre pojken som spelar fotboll och hockeyspel.där triggas de till att slå vad med varandra o h slösa pengar. På ett helt annat sätt än shooterspelen. Större marknad runt Fifa och NHL verkar det som. Där finns ingen åldersgräns som varnar för vad som kan komma.

    Kan heller inte säga åt dem att sluta spela då jag själv gärna sätter mig nån timme om jag hinner.

    • Låter som att du har en väldigt bra relation till dina pojkars spelande och pratar med och engagerar dig i deras spelande till den graden att de förstår att spel är en lek och att det är på låtsas.
      Du tar även upp ett väldigt intressant ämne vilket är jargongen som existerar i multiplayerspel och när man pratar med andra. Den kan ofta vara väldigt tråkig och hätsk. Det är ofta därför det även står att onlinedelen av ett spel för yngre åldrar inte är åldersgränsanpassad eftersom det kan förekomma ett språk som utvecklarna inte avsett då det handlar om den mänskliga faktorn.
      Jag anser att black ops är en våldsspelsserie som inte passar för ungdomar yngre än 15. Du verkar dock ha som jag nämnt en bra relation med dina barn både genom engagemang i deras spelande och att du har en dialog med dem. Därför säger jag att det är upp till varje förälder att ta ett ansvar för vad de anser är lämpligt för deras barn. Jag tror dock inte att man blir våldsam av spel. Det finns heller ingen enhetlig forskning som visar på det.
      Vad gäller ditt äldre barn så anser jag att det är väldigt bekymmersamt att de spelar om eller slösar pengar eftersom det kan skapa en väldig stress och i värsta fall att man får skulder vilket leder till ett tråkigt beteende.
      Men jag tycker att det är jättebra att du berättar om att det behöver inte vara våldsspel, utan även spel som sportspel kan skapa svårigheter.

      • Björn skriver:

        Hej,
        Min grabb (11år) har börjat spela Star wars battlefront, hans första FPS… Han älskar det! Han är en ganska ensam kille och skulle gärna voice chatta under spelets gång. Jag är dock skeptisk med tanke på det tuffa snacket. Han är inte förtjust i fult språk, och jag tror att han nog skulle tappa en del av glädjen med spelet.
        Det kan ju inte bara vara han (och jag) som har detta problem??
        Vet du någon grupp/clan eller liknande för yngre/mindre aggressiva spelare? Eller du kanske har något annat tips?

        Just det, trevlig sida!

      • Hej Björn!

        Ni är definitivt inte ensamma och det finns en anledning till att det står en varningstext i början av flera spel där man förtydligar att åldersgränsen inte gäller för online-delen då det kan förekomma mycket grovt språk och kränkningar. Jag vet tyvärr inte om det finns några klaner med den goda tanken som ni önskar, men visst vore det bra om det existerade. Mitt tips är att om han har någon vän som spelar att det vore bra att köra en voicechat med endast den kompisen så han slipper alla tråkigheter. Om han har riktigt tur kan han hitta någon via spelet men det är rätt sällan man hittar bra individer som voice chattar. Sen kan det vara svårt som förälder att känna en trygghet i att ens barn pratar med ”främlingar” på nätet, så det är väldigt individuellt hur man hanterar och accepterar det som förälder.
        Ett annat tips är annars att prova spel som plants vs zombies 2 som är för lite yngre vilket gör att han lättare stöter på kompisar i hans egen ålder.

  2. Anna skriver:

    Min son fyller tolv och önskar hett och innerligt detta spel som flera av hans (snälla och goa!) kompisar spelar. Hela mitt inre skriker inför tanken på att ge honom ett spel där man (att döma av vad han själv berättat och vad jag själv såg när jag tittade på en lång youtubesekvens från spelet nyss) bara går omkring och skjuter som en galning. Men det kanske är en känsla utan rationell grund? Jag läser med intresse att du tycker att yngre barn än åldersgränsens 16 kan spela spelet. Ser du inget problem med de här ”first person shooter”-spelen?
    Tidigare har han främst spelat exv Fifa & Clash of Clans.
    Tack på förhand, och vilken fantastiskt bra idé att starta en sådan här sida!

    • Hej Anna!

      Roligt att höra att du uppskattar sidan och va bra att du vill diskutera dina frågor och farhågor här. Det är en svår fråga som du tar upp kring om man ska få spela vissa fps som tolvåring. Det är viktigt att veta att Star Wars Battlefront skiljer sig en hel del från andra 16-18 årsspel i fps-genren. Det är inget blod och inga grova våldsyttringar som i andra spel. I min argumentation så skriver jag att spelet inte har grövre våld än Star Wars-filmerna.
      Frågan som jag förstår det som du tar upp är att om det inte är värre när man utför skjutandet själv i första person? Till skillnad från att passivt titta på filmerna. Om vi går på vad forskningen säger så finns det ingen enhetlig forskning som visar på att du blir mer våldsam av att spela våldsspel. Så gott som alla spelare är medvetna om att det de gör i spelet sker i en ”fantasivärld”. Om föräldrar upplever att deras barn blir aggressiva så är det ofta för att de inte satt upp tydliga ramar vilket gör att barnen reagerar väldigt starkt när de inte får göra det de älskar och att de kanske inte är förberedda på att de ska stänga av. Men det är egentligen en annan diskussion.
      Vad jag dock brukar trycka på är att det är upp till varje förälder att bestämma vad man vill att ens barn ska uppleva. Man bör alltid ta hänsyn till åldersgränserna, men vissa spel är mycket värre än andra och just i Star Wars så anser jag att det finns ett visst utrymme för flytande ramar. Men som sagt är det ni som föräldrar som bestämmer vad ert barn ska spela.

  3. Maria skriver:

    Min som undrar om man kan spela battle front ps4 med dator? Hans kompisar har ps4 och han har bara dator. Han undrar även samma fråga gällande overwatch . Vet du nåt om möjligheten? Mvh Maria

    • Tyvärr är det ytterst få spel som går att spela över plattformar (PC, ps4 och Xbox one). Varken battlefront eller overwatch går att spela med andra än de som spelar med samma ”spelmaskin”. Så de som spelar på PC kan inte spela med de som har ps4 tyvärr.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Sveriges största spelutvecklare. De ligger bakom den stora spelsuccén Battlefield och nu senast Star Wars Battlefront. Mirrors Edge Catalyst är en uppföljare till första spelet ”Mirrors Edge” som […]



Kommentera

