Framtidens Stad – Minecraft tema-arbete

FRAMTIDENS STAD

Förra terminen samarbetade jag med skolans NO-lärare för att skapa ett tema-arbete för en utav niorna på skolan i Minecraft. Jag skapade en Minecraftedu-server som eleverna kunde koppla upp sig på mellan 7.00-0.00 och bygga på. Eleverna blev uppdelade i fyra grupper och varje grupp hade i uppgift att bygga sin egen stad i samma värld som de andra.

Tanken med arbetet var att det skulle vara som en ”krona på verket” för vad de lärt sig under högstadiet. De fick hyfsat vida ramar att utgå från. De skulle utifrån vad de lärt sig bygga en stad så som de tror att den skulle se ut om 100 år. Kriterierna var att staden skulle vara hållbar och använda sig av existerande teknik och /eller teorier kring framtidens teknik för att skapa ett hållbart samhälle. Som exempel skapade vissa elever ett magnettåg som gick mellan deras städerna, vind- och vattenkraft och växthus på taket av höghus som skulle fungera både som rekreation för de boende i byggnaden och skapandet av värme för byggnaden. En stad hade en stor mur runt hela staden för att skydda mot havet eftersom vattennivåerna stigit. (Se bilder längre ner)

Genom att komma på kreativa lösningar som de byggde i Minecraft kunde de koppla deras idéer till både SO:n och NO:n. Frågor som hur ser religion ut om 100 år och hur visar sig historia i staden fick eleverna att tänka till kring hur religion och historia format dagens samhälle och vad det kan skapa för konsekvenser för framtidens stad. Vi pratade en hel del om utopier och dystopier och hur dessa visioner kan påverka hur man bygger. Vi diskuterade urbanisering och klimateffekter för att leda in eleverna i samhällsvetenskap och geografi ämnena.

Elevernas redovisning bestod av att de enskilt lämnade in en skriftlig rapport där de redogjorde för vad de byggt, hur och varför. Det gjorde att eleverna fick visa sina kunskaper genom att uttrycka sig skriftligen och inte bara genom sina kreationer i Minecraft-världen.

För att sporra eleverna till att bygga mer lade jag upp bilder på deras kreationer som jag snyggat till genom ”shaders” som gör att Minecraft ser snyggare ut. (Se bilder längre ner) Jag var även inne och tittade till dem då och då, så väl på kvällar som på helger för att formativt guida och konsultera dem, visa att jag var närvarande och bekräfta att jag såg deras arbete.

Erfarenheter och konsekvenser av projektet:

-Alla elever loggade in på servern, även de som inte varit så aktiva i skolan. Elever som annars hängde i korridoren kom helt plötsligt till lektionen och vill delta i projektet.

-Elever som aldrig spelat Minecraft innan lärde sig snabbt kontrollerna och hjälpte till att bygga lika mycket som andra.

-Elever var inne på servern dag som natt och arbetade. Minecraft blev ett nytt sätt för eleverna att kommunicera med varandra och elever som annars spenderade mycket tid hemma fick nya medel att kommunicera med klasskamrater.

-Min relation till eleverna stärktes avsevärt genom att jag var närvarande i deras värld och engagerade mig i deras arbete vilket gjorde att jag kunde hjälpa dem formativt under arbetets gång. 

-I utvärderingen efter projektet var flickorna i klassen mest positiva till att vi använde Minecraft, eftersom de ansåg att det var ett nytt och roligt sätt arbeta i skolan.

-Andra största klagomålet i utvärderingen var att de ansåg att de hade för lite tid med Minecraft, de skulle vilja arbetat mer med verktyget.

 Eleverna hjälpte varandra mycket mer än vad jag trodde. De höll sig inte bara till sina städer utan hjälpte varandra över ”stadsgränserna” för att bygga upp varandras städer tillsammans i samråd med varandra.

-Det var bara vid få enstaka tillfällen som vissa ”förstörde” för andra, men det var absolut inga större förseelser utan, mer i form av några skyltar som sattes upp i någon annans stad med ”elevens namn” was here”. Där med inga större tråkigheter. Jag hade redan från början infört ett varningssystem som liknade fotbollens, med ett gult kort som varning och sen ett rött vilket innebar att man inte fick bygga mer utan bara lämna in den skriftliga rapporten.

-Något jag tar med mig till nästa nia är att skapa lite konkretare startramar så att eleverna får en bra start. Den här gången fick de relativt vida ramar vilket gjorde att vissa grupper hade svårt att veta var de skulle börja utan guidning.

Bilder från projektet:

staden1staden2 staden3 staden4 staden5

En reaktion på ”Framtidens Stad – Minecraft tema-arbete

Kommentera

