Spelläraren medverkar i podcasten Mamma Pappa Spel

Spelläraren gästar podcasten ”Mamma pappa spel” och pratar om spel i pedagogiken. Mamma Pappa Spel är en podcast av föräldrar som spelar som pratar om spelrelaterade ämnen som berör spelvärlden, föräldrar och barn. De berättar om vad de spelar med barnen och vad de själva spelar för att ge tips till andra både spelande och ickespelande föräldrar.

För att hitta avsnitt sju som Spelläraren medverkar i och andra avsnitt tryck på länken nedan:

https://itunes.apple.com/se/podcast/mamma-pappa-spel/id961495205?l=en

Podcastens hemsida:

http://pappaplay.com/

2 reaktioner på ”Spelläraren medverkar i podcasten Mamma Pappa Spel

  1. Mycket intressant att lyssna på det avsnittet. Tyckte tankarna kring spel som pedagogiskt verktyg är väldigt intressant också. Om man ser till själva spelindustrin idag verkar det dock mer som att de styrs av vad som säljer som underhållning och tyvärr så saknar många gånger den pedagogiska biten trots att man kan se oändliga möjligheter att båda göra något lärorikt samtidigt som det har underhållningsvärde.

    Det vore bra om det kanske uppstod nya utvecklingsstudios som gör spel tillsammans med skola. Men då krävs kanske också att de pedagoger som är delaktiga förstår hur man använder spel i skola. Studerar själv på Högskolan i Skövde inom dataspelsutveckling (animation framförallt) och har under min tid där gått över till att se spel som något mer än underhållning och hoppas på att även fler gör det. Att lära sig saker behöver aldrig vara tråkigt.

    1. Kul att du tyckte avsnittet var intressant! Som du säger så finns det en stor diskrepans mellan spel och pedagogik. Pedagogiska spel är ofta skapade av spelskapare som inte har någon pedagogisk bakgrund och då står nöjet för mycket i fokus istället för kunskapen som spelaren ska lära sig. Nöjet och kunskapen behöver integreras i varandra för att spelen ska vara kunskapsbyggande. Jag försöker alltid, när jag arbetar med spel och integrerar dem i undervisningen, att bygga in nöjet i uppgiften så att eleverna tycker de är roligt när de bygger i till exempel Minecraft eftersom de upplever att de spelar spelet och inte gör en lektionsuppgift. Det är vad min pedagogiska modell går ut på att alla bitar måste sitta ihop för att eleverna ska lära sig medan de gör något roligt.

      Jag träffade en professor i Malmö som arbetade med att skapa pedagogiska spel och hon berättade att den största utmaningen var att få spelskaparna att inte springa iväg och skapa ”nöjesspel” utan pedagogisk grund. Det var nämligen där spelen ofta hamnade när inte pedagogen hade ”kontroll”. Så jag hoppas att vi i framtiden kommer att hitta sätt att forma spelen så att de blir som du säger lärorika, men att de samtidigt har underhållningsvärde.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s