Barnens kreativitet som kontext för ett sociokulturellt lärande

Bläckfisken Roger

I projektet Minecraftklasser har eleverna precis haft sina första redovisningar. Eleverna har visat husen de byggt och hur de räknat ut omkrets och area på huset och de olika rummen i huset. De har visat hur de tänkte när de byggde ”bråkrummet” med olika färger på rummets fyra väggar. Vad jag hade räknat med, men inte visste hur det skulle visa sig var barnens egna kreativa inlägg i sitt byggande. Två elever hade byggt ett stall utanför huset med hästar och ett annat par hade byggt en källare. Men vad jag verkligen tog med mig var ett par som hade byggt en pool inne i sitt hus. En pool där deras husdjur bodde. Husdjuret var en bläckfisk vid namn ”Roger”. Hela klassen fnissade vilket ledde till att läraren sa: ”Ja, men nu ska vi bara titta på era rum och huset”. Men finns det inte något sätt som vi kan använda denna fantastiska och fria fantasin och kreativiteten på ett sätt som gynnar både lärandet och kreativitet.

Bläckfisken

Bläckfisken Roger

Lärardilemmat

De flesta lärare känner sig jagade av att varje lektion måste leda till något konkret som visar på att eleverna presterat. Denna känsla dödar ofta kreativa och vågade satsningar eftersom man är orolig att eleverna inte kommer att lära sig något eller att man inte kommer ha något konkret på papper som visar att eleverna har arbetat. Typ exemplet är att eleverna ska göra X antal sidor i böckerna för att visa att de verkligen presterat. Att använda Minecraft i undervisningen gör att detta dilemma ofta kommer upp till ytan eftersom man som lärare ständigt är brydd över om eleverna verkligen lär sig något eller om de bara ”spelar”. När läraren ständigt tydliggör att vi faktiskt ska göra matte och inte ”leka” dör en del av den kreativa förmågan hos eleven eftersom den känner sig styrd att bara göra uppgiften. Ta exemplet ovan med bläckfisken Roger. Eleverna hade gjort något som egentligen var inom kontexten av uppgiften, men fick höra att det inte var väsentligt utan det var bara matematiken som skulle vara i fokus, inte glädjen av att visa sin kreation. Jag beskyller absolut inte läraren för att det den sade var av ondo utan läraren är starkt påverkad av strukturen att eleverna ständigt ska prestera inom skolans stela ramar för att uppnå målen.

Lära oss av eleverna

Vi måste vända på det. Hur kan vi använda elevernas kreativitet till något som vi kan använda oss av när vi skapar lektioner och genomgångar? Min första tanke var att som pedagog använda ”husdjurstaktiken” själv. Säg att eleverna ska lära sig om volym, area och omkrets. Inför en genomgång på Smartboarden eller projektorduken bygger du en pool i Minecraft som eleverna ska räkna ut omkrets, volym och area på. Om du bara byggt poolen så kan världen se lite död och trist ut. Inte långt ifrån hur en matematikbok känns för vissa. Men vad händer om du berättar för eleverna att i poolen har du ditt husdjur Bosse som är en bläckfisk. Helt plötsligt stärks elevernas nyfikenhet och de börjar titta mer koncentrerat för att få en skymt av Bosse. När du tillsammans med eleverna utforskar poolen för att ta reda på hur djup den är och hur långa dess sidor är simmar Bosse förbi till elevernas förtjusning. Bosse kommer garanterat bli lektionens höjdpunkt och bli en snackis i klassen en tid framöver. Om du vet att eleverna har svårt att koncentrera sig så kan du alltid bygga två exakt likadan pooler, en med Bosse i och en som ni kan genomföra uträkningen på.

Men lär sig eleverna något?

Genom att använda Bosse blir han kontexten för den matematik och terminologi vi ska lära ut. Om vi hade tagit bort Bosse och vi hade frågat eleverna i slutet av lektionen ”vad är det vi har lärt oss idag”, så hade många nog glömt av. Bläckfisken rogerMen genom att Bosse är kontexten för kunskapen så blir hans namn och inslag något som gör att eleverna lättare kommer ihåg vad de lärt sig. Så om man omformulerar frågan till ”Kommer ni ihåg Bosse?”. Så kommer garanterat varenda elev veta vem Bosse var och ställer du följdfrågan ”vad var det vi lärde oss med Bosse?” kommer eleverna lättare att komma ihåg vad det var ni gick igenom eftersom det är kopplat till något roligt och lustfyllt. När klassen går igenom till exempel volym i boken kan man återkoppla till ”Bosse” som blir en konkret kontext för att komma ihåg strategier till att lösa uppgiften.

Bygg in kreativiteten i uppgiften

Detta är bara ett exempel på den kreativitet som sprudlar när eleverna använder Minecraft. Det är även viktigt som pedagog att man lägger in kreativa moment i uppgiften och när de ska redovisa. Som till exempel ”när du är klar med uträkningarna på huset kan du inreda det”. Eller under redovisningen sätt upp en punkt där eleverna ska visa något som de tycker är extra speciellt med just deras hus. Så våga utforska elevernas kreativitet och bygg in den i din pedagogik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: