”Varför spelar inte tjejer?” -En vanligt förekommande fråga

Player Girl

Jag tror att tjejer gillar många och olika spel. De blir bara inte introducerade till spelvärlden eftersom det är vanligare att man till exempel ger pojkar spel i julklapp eller present. Många kvinnor och tjejer som idag spelar mer än andra har ofta blivit introducerade till spelens värld genom en bror eller någon annan manlig figur i deras liv. Lyssna på Effie Karabudas krönika i P3 spel 50 min och 30 sek in i programmet som exempel.

Det betyder att samhällets normer och strukturer utifrån kön gör att tjejer ofta inte blir introducerade till spelens värld om de inte har en man eller pojke i sin omgivning som introducerar dem. Tjejer blir matade med att spel är för killar och inte för tjejer och det är något som fortfarande är väldigt starkt i dagens samhälle.

Gamergate

Det finns dock starka krafter i ”gamer-världen” som vill motverka tjejer och kvinnors inflytande i spelvärlden. Se bara på den senaste Gamergate ”skandalen” och diskussionen som blossat upp och som blivit ett globalt fenomen. Kvinnor hotas till livet för att de gör anspråk på ”männens domäner” i spelvärlden. Journalisten Kerstin Alex som var på TV-programmet ”Efter 10” med mig har flertalet gånger blivit hotad på grund av att hon synar sexismen i spel vilket är oerhört tragiskt. Som tur är ger dessa gamergate-reaktioner starka motreaktioner som med stor sannolikhet kommer att forma spelvärldens framtid.
Tjejer spelar utan att veta om det

Det många inte tänker på är att oerhört många tjejer och kvinnor spelar eftersom de ofta tar ner spel på sina mobiler och liknande. Så även om du ”bara” spelar till exempel Candy crush (ett populärt pusselspel på smartphones) så tycker du faktiskt om att spela. Det är därför viktigt att vi försöker skapa mer könsneutrala normer vad gäller spelandet så att även tjejer känner att spel är för dem. Det kan till exempel vara genom initiativ som till exempel Dataspelsbranschen har lagt fram som förslag för att förhoppningsvis minska sexismen i spel och locka fler tjejer till spel:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article19858611.ab

För att ge ett kort svar på frågan så tror jag definitivt att tjejer kommer att tycka om att spela spel om de väl får prova och får tid framför Minecraft och andra populära spel. Det viktigaste är bara att de får testa och introduceras till spel och spelvärldar utan att känna att samhällets normer avvisar dem från spel på grund av deras kön.

Comments
4 Responses to “”Varför spelar inte tjejer?” -En vanligt förekommande fråga”
  1. Anna-Lena skriver:

    Jag är mamma till två söta tonårsdöttrar som älskar att spela PC och videospel. Det började en gång med Spore, Minecraft och Sims men har fortsatt med spel som Battlefield, Tomb Raider och Assasins Creed. De spelar gärna multiplayer och har skaffat sig många vänner i andra länder, tyvärr väldigt få tjejer dock. De flesta killar de stöter på uppträder juste mot dem utan att gå till överdrift oavsett nationalitet. Jag är ofta med och tjuvtittar när jag kan, diskuterar även innehållet av och till och har även fuskat lite själv, men det går sisådär förutom med Minecraft 🙂
    En sak som förundrar mig är hur många mammor förfasar sig över att jag låter tjejerna spela våldsspel samtidigt som de utan problem kan låta sina söner göra det. Jag brukar på skoj kontra med att om det är några som kan behöva lära sig använda lite våld så är det tjejer. Mina tjejer spelar även GTA5 Online som ju kan vara fantastiskt kul rätt använt och med kompisar, däremot gillar de inte (och inte jag heller) story mode med den misär och de kvinnor som är där (även om jag kan se tanken med det). En bra sak med Online läget är också att de har kunnat börja lära sig tackla vissa omogna jämnåriga killar på ett humoristiskt sätt och att man har en jättechans att diskutera problemställningar och positiva och negativa attityder de möter hos medspelare.
    Jag tycker att det är så synd att så många inte uppmanar sina döttrar att spela, och då särskilt de mer motoriskt krävande spelen. Det mina döttrar fått ut av det, förutom att ha väldigt kul med kompisar, är en fantastisk engelska av allt snackande samt det som forskning börjat visa, att minne, rymdbegrepp och motorik förbättras av actionspel. Mina ena dotter har dokumenterat problem med arbetsminnet och det blir klart bättre efter perioder av spelande.
    Det som kan vara nackdelen och som jag tror många tjejer i den åldern kan vara rädda för är att bli sedda som annorlunda. Jag önskar jag visste hur man kommer över den tröskeln och får fler tjejer att inse hur kul och givande det är att spela.

    • Anna-Lena skriver:

      Glömde en viktig sak
      GTA5 Online är också väldigt kul för att man kan spela som tjej (vilket få spel tillåter) och får göra henne själv och shoppa kläder men även fiffa till riktigt snygga bilar och motorcyklar som går väldigt fort.
      På det sättet motsäger spelet sig självt, det har å ena sidan en diskutabel kvinnosyn men ger samtidigt tjejerna möjlighet att spela som starka tjejer, som får bejaka sin SIMs-sida samtidigt som de kör om alla killarna i sin kanske pistagegröna och lila sportbil om de inte helt enkelt tar kål på dem med sitt kanske rosa maskingevär.

      • Fantastiskt uppfriskande och härligt att läsa om dina erfarenheter med dina döttrar. Jag hoppas att fler ska få upp ögonen för att spel även kan tilltala kvinnor och tjejer, bara de får tillgång till spelen. Som du säger får de uttrycka sig på sitt sätt vilket inte alls alla gånger behöver skilja sig från pojkars och de kan spela både action-spel och ”rollspel” (som sims). Om de någon gång skulle prata om kvinnoroller i spel så hänvisa dem gärna till Anita Sarkeesian som är en ”gamer” själv som diskuterar mycket kring kvinnokaraktärers roller i spel. Här är en länk till hennes youtube-kanal. Kan även vara bra som förälder att titta på för att sätta ord på företeelser i spel som kanske inte alltid känns ok, även om själva spelet är roligt att spela:
        https://www.youtube.com/user/feministfrequency

      • Anna-Lena skriver:

        Toppen! Tack så mycket 🙂

Kommentera

