Första lektionen – Minecraftklasser

Projekt minecraftklasser

Idag genomförde vi första lektionen i en utav klasserna. Lektionen var en enkel genomgång av bråk i matematiken. Fokuset under lektionen var inte att eleverna skulle använda Minecraft utan att läraren skulle använda Minecraft som ett verktyg i sin genomgång vid tavlan. Det är ett effektivt sätt för eleverna att få en förståelse för att Minecrafts syfte i skolan är att vara ett pedagogiskt verktyg som vi ska använda oss av för att lära oss nya sätt att se på matematiken.

Lektionen

första momentetLektionen var uppbyggd av tre moment. I det första momentet tittade vi på hur 1/3 kan vara samma som 9/27. Genom att bygga tre block (ett rött och två vita) och längre bort bygga 27 block (varav 9 röda och 18 vita) skapade vi illusionen av att ”figurerna” såg likadana ut. (se bild) Denna illusionen gjorde det tydligt för eleverna att 1/3 kan se ut på flera sätt.

I det andra momentet fick eleverna en uppgift där de skulle skriva olika bråktal i storleksordning. De fick på papper skriva vilken ordning de tyckte att talen skulle stå i från minst till störst. Efter att alla elever skrivit storleksordningen på talen visade vi de olika bråktalen byggda i Minecraft med block. Genom att visualisera talen kunde eleverna enklare Moment 2se vilka tal som var större och vice versa eftersom de röda blocken tydligt visade vilka tal som var större än andra. En elev utbrast spontant ”jag fattar mycket bättre nu”, vilket var väldigt kul och inspirerande att höra.

Under det tredje momentet tog vi en diskussion i klassen där eleverna fick berätta om vad de hade för idéer inför framtiden. Eleverna hade inte något på rak arm som de ville uttrycka, men var nöjda med lektionspasset. Man märkte dock att det var väldigt sugna på att börja bygga själva. Lektionen avslutades med en spontan applåd från eleverna, vilket bådar väldigt gott inför framtida Minecraftklasser.

Slutsats

Minecraft är inte bara till för att användas utav eleverna utan fungerar även som ett verktyg för läraren att genomföra genomgångar med. Eleverna hade många idéer under genomgången, men det tog absolut inte över innehållet vilket var väldigt positivt. Ett plus är att ha en Smartboard eller projektor riktad mot en whiteboard eftersom läraren då kan skriva på tavlan ”på” minecraft-världen/bilden och förtydliga för eleverna det som man vill poängtera. Viktigast av allt var att läraren såg potentialen i verktyget och fick mersmak för Minecrafts roll i klassrummet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s