Projektet Minecraftklassers 4 Milstolpar

Projektets Milstolpar

Projektet Minecraftklasser har fyra milstolpar som jag och lärarna strävar efter att nå fram till. Milstolparna är olika former av lektionstyper där Minecraft används som pedagogiskt verktyg. Jag kommer i detta inlägg beskriva och förklara de fyra olika milstolparna. Alla milstolpar ska främja elevernas måluppfyllelse och användning av förmågorna.

1. PEDAGOGEN GENOMFÖR EN GENOMGÅNG I MINECRAFT

Den första milstolpen innebär att läraren själv ska hålla en genomgång i Minecraft framför klassen. Det betyder att eleverna kommer inte att använda Minecraft första lektionen vi använder verktyget. Tanken är att läraren ska visa att det är hen som ”äger” och har kontroll över det pedagogiska verktyget. Det gör att eleverna förstår att vi lärare också använder Minecraft. Vilken elev skulle inte förtrollas av upplevelsen att deras lärare har en genomgång på tavlan i Minecraft. I det här skedet är det viktigt att läraren känner sig någorlunda förtrogen med Minecraft som pedagogiskt verktyg och jag kommer även närvara på lektionen utifall att något oväntat sker.

2. ELEVERNA ARBETAR INDIVIDUELLT I MINECRAFT MED EN UPPGIFT

Milstolpe två är när vi låter eleverna själva använda Minecraft som verktyg. Det är viktigt att denna milstolpe kommer hyfsat snart efter den första så att inte eleverna blir otåliga vilket kan innebära att projektet tappar momentum. Dock ska uppgiften vara individuell så att de elever som inte är vana vid Minecraft får en egen värld att testa i. Det är även mycket enklare att starta upp och skapa en fungerande individuell värld jämfört med att skapa servrar och flerspelarvärldar. Uppgiften ska vara av en fantasifull karaktär vilket betyder att vi försöker göra något som eggar elevernas fantasi. Ett exempel är att arbetar vi med area så bygger vi hus som även ska inredas och inte bara större fyrkantiga block/lådor. Det gäller att inte tappa känslan av att man bygger något eget och kreativt. Tanken är att de ska ha kvar världen så att de använder samma värld nästa gång de loggar in och ska göra en annan uppgift.

3. ELEVERNA ARBETAR I GRUPPER I MINECRAFT

I tredje momentet ska eleverna få arbeta i grupper om två-tre personer där de får hjälpas åt att lösa en uppgift. Det skapar en större utmaning både för eleverna och för oss lärare och det är viktigt att vi har gått igenom förhållningsregler i Minecraft-världen innan vi börjar med uppgiften.

4. KLASSEN GENOMFÖR EN FRIARE UPPGIFT TILLSAMMANS I MINECRAFT 

Det fjärde momentet innebär att hela klassen ska genomföra en uppgift tillsammans. Det betyder ett ännu större ansvar i genomförandet och förhållningsregler blir en viktig stomme för att uppgiften ska kunna genomföras. Vi kommer att koppla förhållningsreglerna till en diskussion om demokratiska värderingar och allas lika värde. Tanken är att uppgiften ska vara något som klassen kan bygga tillsammans och vara stolta över. Det skulle till exempel kunna vara en hållbar stad eller något friare där eleverna själva får välja vad de ska bygga i världen. En friare uppgift betyder att vi lärare får anpassa oss till elevernas önskemål och där med forma vilka mål vi når utefter vad eleverna skapar. En mycket mer kreativ och entreprenöriell pedagogik där eleverna formar lektionerna där vi lärare är guider för att leda dem fram till olika kunskapsmål och förmågor. En visualisering av en sådan ”kreativ och entreprenöriell pedagogik” kommer jag att återkomma till i ett senare inlägg.

7 reaktioner på ”Projektet Minecraftklassers 4 Milstolpar

    1. Spännande! Berätta gärna lite om din erfarenhet av att ha hela klassen i en och samma värld.

      Anledningen till att jag börjar med lärarna är för att lärarna själva inte är trygga med Minecraft. De behöver veta vad det är och hur det fungerar innan vi släpper ut hela klassen på samma server.

      1. Vi kör Pocket Edition. Började i min åk 2 med en fri uppgift med gränser i grupp. Jag hade utsett två experter – killar som inte syns så mycket – o deklarerade att jag inte kan ett dugg. Allt med en pedagogisk tanke. Jag vill att de ska se varandra som resurser och att jag inte alltid kan leverera ”rätt” svar. Bloggar på måndag på lararavtryck.moobis.se

      2. Ah, jag förstår. Vi kör Minecraftedu (pedagogiska versionen) på datorer vilket blir lite mer komplicerat för pedagogerna om man ska sätta upp en server. Minecraftedu ger läraren mycket fler verktyg till att skapa lektioner som eleven kan ta del av direkt i världen. Det finns en sida som liknar lektion.se med bara Minecraftvärldar med olika lektionsupplägg för Minecraftedu som man får tillgång till om man köpt den versionen.

        Min tanke är att vi ska ha ”ambassadörer” precis som ni pratar om, som kan få hjälpa andra om de fastnar eller behöver hjälp, men det är viktigt att läraren vet hur spelet fungerar så att de vågar använda det i framtiden efter att jag gått vidare till andra klasser.

        Tycker att din ödmjuka inställning genom att eleverna själva får skapa och lära varandra är fantastisk och att du inte har kunskapsmonopol. Det måste fått klassen och eleverna att växa i självkänsla och självförtroende, speciellt de som fick ”hjälpa till”.

        Kommer du att lägga upp en länk på din blogg till inlägget?

      3. Absolut! Ville gärna ha edu-version men visste inte hur eller vart jag skulle vända mig. Har inte tid att lägga på det just nu så jag valde ”good enough” för att komma igång överhuvudtaget.

      4. Tack! Det skulle vara fantastiskt. Men redan nu ser jag ljus i ögon tändas för att elevens intresse anses så viktigt att vi använder det i skolan. Och de som inte kan använda det hemma får chansen. Det är total lycka!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s