Minecraft – Valstugor och Marknad

Nedan följer två pedagogiska upplägg utifrån likadana byggen i Minecraft, men för två olika åldersgrupper. Det första är inriktat mot grundskolan och gymnasiet medan det andra är inriktat mot förskolan och de tidigare åldrarna i grundskolan. Som vanligt är uppläggen ramar vilket betyder att det alltid är bra att anpassa dem till något som fungerar i just din klass utifrån klassens förutsättningar.

Grundskolan

2014 är ett valår och då är det alltid passande att spendera lite extra tid kring diskussioner om demokrati, val, ideologier och partier i klassrummet. Hur skulle man kunna använda Minecraft för att bygga på dessa kunskaper?

Ett lektionsupplägg jag har är något som jag kallar ”Valstugorna”. Det går ut på att eleverna bygger valstugor i sin Minecraftvärld. Valstugorna ska gärna ha olika färger så de visar tydligt att de representerar olika partier eller ideologier. Sen delar man in klassen i vanlig traditionell ordning i partier som de ska representera. Varje parti har sin valstuga och eleverna turas sedan om att besöka andra valstugor för att få information och representera sitt egna parti i valstugan. Ett problem kan vara att chatten blir väldigt full med text om flera är inne i samma värld. Det kan vara både positivt och negativt eftersom eleverna hela tiden kan läsa information om vad som sägs vid de olika valstugorna, men det kan även bli för mycket information att ta in. Det kan man lösa genom att man har olika världar för olika parti, så olika partier bjuder in till just deras värld eller server. Det betyder att när man är inne på ”Socialdemokraternas server” så får man information om socialdemokraterna eftersom det är fokuset i chatten. Ett annat sätt kan vara att man fysiskt rör sig i klassrummet med sin dator och i Minecraft och pratar IRL med sin kamrat som representerar ett parti.

Minecraft valstugor marknadMin erfarenhet av ”demokrati- och vallektioner” är att elever tycker att det är mycket roligare att skapa egna partier utifrån vad de själva anser och tycker är viktigt, vilket man sedan kan koppla till riktiga partier. Om man har skapat en ”by” som mitt tidigare tema-arbete, så kan man bygga valstugorna i byn. Partierna som eleverna skapar ska då istället för att representera riktiga partier beskriva hur de vill att byn ska styras och hur de vill att byns framtid ska se ut. De ska genom sin partipolitik förklara för sina kamrater varför just deras politik är bra för byn. Det gör att politiken blir mer jordnära och påverkar eleverna i en kontext som de känner till. Partipolitik kan annars bli diffust och svårt att ta in. Speciellt i yngre åldrar (”mellanstadiet”). Det är viktigt att man som lärare är med som guide så att eleverna får hjälp att komma på hur deras politik skulle kunna se ut. Det kan vara genom att man visar på tidigare problem i byn som till exempel att hålla sams eller hur saker ska byggas och vilka lösningar just deras parti skulle kunna förespråka för att byn ska fungera bättre. Det innebär att man kommer in på demokratiska rättigheter, lika värde och styrelseskick. Eleverna kan skapa partier utifrån olika ideologier och presentera hur just deras ideologi skulle vilja att byn utvecklades. Ett väldigt konservativt parti kanske skulle vilja ge mer makt och fokus på kyrkan i byn som man byggde under en religionslektion. Slutligen har man val i byn där man till exempel kan bygga upp en stor vägg som eleverna kan gå bakom och sätta en skylt med det parti eleven vill rösta på. Eleverna har säkert bra förslag på hur man kan skapa en röstning som är anonym så man inte ser vem som har röstat på vem precis som i verkligheten.

Förskolan och Grundskolans lägre åldrar

I förskolan kan man använda samma byggnader som bilden ovan eller bygga egna (vilket oftast är roligast) så man skapar en ”marknad” i Minecraftvärlden. Precis som man brukar leka ”affär” kan man leka marknad i Minecraft. Barnen kan gå till marknaden och köpa olika varor som till exempel äpplen, ägg, kött etc. Vill man träna på matematik kan man bestämma hur mycket varorna kostar och skriva det på skyltar vid affärerna så att de får räkna ihop vad varorna kostar tillsammans när man handlat klart. För att skapa en mer levande lek kan barnen bygga egna hus vid marknaden så att de kan gå och köpa det de behöver ha hemma och sen gå hem och lämna det i sitt hus. Det finns säkert fler sätt att utveckla marknaden på och oftast är det barnen som har de bästa idéerna.

3 reaktioner på ”Minecraft – Valstugor och Marknad

  1. Du har en grym idé! Bra att använda spelen i pedagogiken för att möta ungdomar på deras arena. Minecraft är förmodligen perfekt för det här, men har du funderat på om det finns andra spel som kan användas på samma sätt?

    1. Hej Magnus!

      Kul att du gillar min idé. Minecraft är väldigt bra (just nu) eftersom det är ett positivt värdeladdat spel till skillnad från många andra och många ungdomar och barn spelar det. Spel kan ibland uppfattas som något man bara konsumerar för nöjesskull och att det inte hör hemma i till exempel i klassrummet, men med Minecraft öppna kreativa approach ger det lärare unika möjligheter. Det som är positivt är även att det är hyfsat enkelt att lära sig. Det tar inte lång tid att komma igång med att börja bygga och hacka.

      Jag skulle gärna använda fler spel till exempel det nya Assassins Creed Unity som utspelar sig under franska revolutionen för att visa på hur det kunde se ut på Paris gator på den tiden. Men eftersom spelet har 18 årsgräns blir det svårt att visa för elever på högstadiet utan att föräldrar reagerar, vilket är förståeligt. Jag brukar dock fråga eleverna vad de spelar hemma, eftersom flera utav dem ändå spelar 18 årsspel för att sedan använda spelets kontext i våra studier om revolutionen för att nå mål i till exempel historia.

      Civilization och Europa Universalis är andra spel man skulle kunna använda, men strategispel kan vara svåra att komma igång med eftersom de ibland har en ganska snäv inlärningskurva och de kanske gör sig bättre på gymnasiet.

      Men det finns inget annat spel som är så populärt och så öppet och kreativt som Minecraft än, men jag vet att många vill slå sig in på samma marknad så vi får se om det kanske dyker upp något nytt snart.

      1. Hej igen!

        Det låter ju som en grym idé att kunna undervisa med Assassins Creed eller liknande historiska spel. Man kan ju alltid hoppas att Gamification sprider sig till allt fler delar av samhället. Tänk så mycket roligare det kan bli att lära sig!

        Jag har ett spel på gång att testa som har historisk bakgrund och som utspelar sig under andra världskriget, som jag för övrigt tycker är både intressant och skrämmande av många olika anledningar. Återkommer när jag testat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s