SimCity – Bli en stadsplanerare

Kan en 25 år gammal spelserie lära oss något om samhället och hur man planerar städer?

Simcity 1 från 1989

Simcity är en spelserie som började redan 1989 till datorer som Amiga och Macintosh. Spelet går ut på att man ska planera en stad. Du sätter ut områden för boende, affärer och industri.  Du måste även bygga ut vägar, vatten och el för att staden ska kunna växa. När områdena har tillräckligt bra infrastruktur börjar människor flytta in och staden växer allt eftersom att du bygger mer och ser till att invånarna är glada. Spelet är skapat av företaget Maxis med den ”legendariska” Will Wright i spetsen. De har även skapat spelserien The Sims och det finns vissa likheter och paralleller mellan spelen.

En hel del att hålla reda på

När du bygger staden finns det många faktorer att hålla reda på. Du måste se till att det finns skolor, brandkår, polis och sjukhus jämt fördelat över staden. Du bör bygga busshållplatser eller tunnelbana så att det inte blir för mycket bilar i staden. Sophanteringen måste lösas och det gäller att ha bra kontakt med grannstäderna så att man kan ha ett bra utbyte. Tänk även på att inte bygga industrier för nära bostadsområden eftersom de då blir mindre attraktiva att flytta in i. Det gäller att hålla reda på finanserna så du inte överskrider budget och du kan reglera stadens skatteintäkter vilket kan påverka invånarnas humör och i värsta fall flyttar människor om de anser att du inte sköter staden tillräckligt bra. Du kan även i senare spel bestämma om du vill att staden ska satsa på miljövänlig energi som till exempel vindkraft eller mer smutsig energi som kolkraft. Båda energierna har sina fördelar och nackdelar. Det kan låta som mycket att hålla reda på, men spelet är uppbyggt på ett sådant pedagogiskt sätt att det ändå känns överkomligt. Du kan även bestämma hur snabbt tiden ska gå så att det inte blir en allt för stor stressfaktor.

Att se staden växa fram är Simcitys starkaste dragningskraft. Det finns något oerhört attraktivt över att kunna dra en remsa land där man tillåter bostäder att växa och se hur människor strömmar till området direkt och börjar bygga. Å andra sidan så känns det minst lika bekymmersfullt om ingen flyttar in eller när invånarna lämnar sina hus och staden fylls av obebodda förfallna hus. Spelet tillhandahåller dock väldigt destruktiva metoder för att förstöra sin stad om man tröttnat på den. Det kan vara allt från UFO:n som kommer och förgör staden till naturkatastrofer. Det påminner en hel del om när man som liten lekte i sandlådan och hade lekt klart med sitt sandslott.

Staden blir vackrare för varje spel

Simcity (2013)

Något som slår en när man tittar igenom Simcitys historia är hur grafiken har utvecklats. från ett ganska platt och tråkigt perspektiv kan du numera zooma in i staden så mycket att du kan se dina invånares förehavanden och följa stadens liv. Staden känns otroligt levande och du har väldigt pedagogisk data som beskriver vad som behövs för att staden ska utvecklas ännu mer. Dock har det senaste spelet som bara heter ”Simcity” fått mycket kritik på grund av att det delvis varit bara online och att stadsytorna att planera är mycket mindre än i tidigare spel. De har även försökt att lägga in en multiplayer-funktion där du är beroende av andra spelares städer för att kunna lyckas med din egen vilket inte alltid har funkat eftersom det ofta är främlingar som äger grannstäderna. Men Maxis har varit duktiga på att uppdatera spelet för att möta spelarna i deras kritik. Dock är spelet inte riktigt lika bra som tidigare spel som Sim City 4 (som är min favorit), men det är även många som nostalgiskt spelar gamla Simcity till Super Nintendo eftersom de anser att det är fortfarande den bästa versionen.

Pedagogiska ingångar

Spelet kan på ett väldigt effektivt sätt visa hur en stad fungerar och hur många aspekter som man måste ta hänsyn till för att ha en välfungerande stad. Spelet tar även hänsyn till vart du till exempel bygger en skola vilket gör att byggnader som är längre från skolan inte utvecklas eftersom de inte är så attraktiva jämfört med byggnader som har tillgång till skolan. Likadant gäller det många andra viktiga byggnader som sjukhus, brandkår, polis etc. Man kan diskutera hur ens egen stad där man bor i verkligheten ser ut och vad som påverkat stadens utseende och invånare utifrån Simcitys aspekter.

Det hållbara samhället är ständigt närvarande i Simcity eftersom kortsiktigt tänkande ofta inte ger så positiva effekter, så det gäller att planera utifrån ett längre perspektiv och med miljön i fokus. Men det kan även visa de negativa effekterna av miljöpåverkan om man inte använder sig av förnybar energi. Staden kan nämligen se riktigt illa ut om man bara använt sig av en energikälla som kolkraft.

Skatt kan vara svårt att förklara för elever och barn, men genom Simcity kan man visa hur en stad påverkas av höjda och sänkta skatter. Till exempel så gör för höga skatter att folk flyttar, men för låga gör att man inte får så mycket inkomst till att bygga vidare och utveckla staden.

Comments
One Response to “SimCity – Bli en stadsplanerare”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: