Kan Zombies motivera dig till att träna? (Gamification i praktiken)

zombies run

Ingen löprunda är den andra lik

Ibland kan det vara svårt att komma ut och träna. Speciellt nu när regn, rusk, snö och kyla ger enligt en själv väldigt goda ursäkter till att stanna hemma. Ett exempel på gamification för att komma igång med motionerandet är spelet och appen ”Zombies run! 2”. Det är en blandning av spel, ljudbok, träningsprogram och musikspelare. När du ger dig ut för att springa sätter du igång appen på telefonen och dina hörlurar i öronen. Efter det startar du ett ”uppdrag” i appen på telefonen. Då berättas en historia om vem du är och vad som händer dig som karaktären ”runner 5” i en postapokalyptisk värld (läs zombies har tagit över världen). När du väl är ute och springer plockar du upp saker som medicin, kläder eller tidningsartiklar. Jag kanske ska vara tydlig med att allt du hittar är dock på låtsas så dessa ”saker” är ingenting som du kan läsa eller använda i verkligheten, inte ens i appen och allt sker helt automatiskt medan du springer. Du kan dock när du sprungit klart se vad du samlat på dig och använda sakerna till att uppgradera din by där du och dina vänner bor i berättelsen. Du kan till exempel bygga nya byggnader eller uppgradera de du redan har så att fler kan flytta in och även öppna nya uppdrag. Allt är hyfsat enkelt och det behövs ingen direkt erfarenhet av spel för att använda sig av systemet. Appen visar även information om dina olika springturer som till exempel hur länge, hur snabbt och hur långt du sprungit. Precis som en vanlig motions-app.

Spring för livet

Det som dock mest skiljer ”Zombies run!” från andra motions-appar är att du när som helst under din joggingtur kan bli jagad av zombies. Du får helt enkelt reda på att zombies är i närheten och att de har börjat jaga dig. Kommer de närmre hör du hur deras jämmer och gläfsande höjs i dina hörlurar. Det är ett oerhört effektivt sätt att hålla uppe farten när du är ute och springer. Om du springer tillräckligt fort får du höra att du sprungit ifrån zombierna. Om du dock blir tagen tappar du en del av de prylar som du plockat upp under din rundtur. Många som använder sig av appen rekommenderar att inte använda den på kvällstid när det är mörkt ute. Slide to runAppen själv informerar om att du springer på egen risk och att det är viktigt att vara medveten om sin omgivning så man inte springer rakt ut i gatan för att inte bli tagen av zombies. Jag är själv inte särskilt förtjust i skräckfilmer, men jag tycker att appen har så roliga funktioner att den gör löpturen mycket intressantare och motiverande jämfört med om jag bara sprungit med musik i lurarna. Ett ”problem” jag stötte på dock var när jag nästan var hemma efter min löptur och fick reda på att zombies hade börjat jaga mig. Det gjorde att jag var tvungen att springa vidare förbi mitt hem för att skaka av mig zombiesarna innan jag kunde ta mig hem igen. Man kan säga att det blev ett roligt sätt att motivera sig till att springa lite till vilket jag inte hade gjort om jag bara hade haft musik i lurarna.

Appen blir helt enkelt ett nytt spännande sätt att motivera en till att komma ut och springa och genom dess berättelse, fiktiva verklighet och koncept kring att utveckla din by genom upplockade saker ger den dig samma incitament som ett spel till att fortsätta och vilja ta sig vidare. Med andra ord, gamifikation i praktiken.

En reaktion på ”Kan Zombies motivera dig till att träna? (Gamification i praktiken)

Kommentera

