Tidskriften ”Ingenjören” skriver reportage om digitalt lärande med bland annat en intervju med Spelläraren

I nummer 5, 2013 av tidningen ”Ingenjören” finns ett reportage om det digitala lärandet och hur skolan mer och mer måste anpassa sig till den nya tekniken som ett pedagogiskt verktyg. I reportaget finner man även en intervju med Spelläraren. Jag länkar nedan till hela tidningen i pdf-format (själva artikeln börjar på sidan 35 i pdf:en). Jag har dock klippt ut texten ur reportaget som handlar om just Spelläraren och klistrat in det i detta blogginlägg och ni finner texten nedan.

http://www.ingenjoren.se/media/2013/12/Ing-5-13_low_omslag.pdf

ingenjören

”Det finns fler lärare vars digitala experiment­-
lusta skulle få Jan Björklund att gå i taket. Felix
Gyllenstig Serrao är en av dessa. För fyra år sedan
beslöt den dator­ och tv­spelsälskande läraren i
Göteborg sig för att ”gamefiera” undervisningen.
Gyllenstig Serrao bedriver specialundervisning för
elever med socioemotionella problem, många har
diagnoserna Aspergers syndrom eller autism. En
kille i klassen var helt ointresserad av skolan och
uträttade ingenting. Det enda han ville prata om var
datorspel. Felix skrev ut ett papper med populära
datorspelskaraktärer på, sedan fick eleven välja
den ”gubbe” som skulle göra veckans läxor. Läxor

och läxor förresten… Felix genidrag var just att inte
kalla sysslorna läxor eller uppgifter. Istället blev
det banor som skulle fullbordas. Måndag–fredag
förvandlades i sin tur till Level 1–5.
Efter varje avklarad nivå fick eleven färglägga sitt
favoritföremål, en diamant.
– Det största för honom var att jag såg hans värld
och lyfte in den i den tråkiga skolkontexten. Jag
lovar, på en vecka uträttade han mer än vad han
gjort under en hel skolgång, säger Gyllenstig Serrao
när jag når honom på telefon.
Sedan dess har ”Spelläraren” (namnet han använ­-
der på sin blogg) använt tv­spel i undervisningen på
daglig basis. Favoriten är Minecraft, ett byggspel där
eleverna får handskas med kubikmeterstora block.
– Jag kan ge eleverna i uppgift att bygga varsitt
hus i en by. Efter att vi mätt area och volym så går
vi till kyrkan och diskuterar kyrkbyggnadens roll
i svenska byar under 1600-talet. Det blir en fin
övergång mellan matte och religion. Eleverna får ett
helt annat djup på kunskapen när de får göra och
inte bara lyssna.
Felix Gyllenstig Serrao beklagar att det fortfa-­
rande är tabu med tv­spel.
– Många föräldrar och kolleger ser tv­spel som
en fritidssyssla. Men det handlar ju om att möta
eleverna där de redan håller till. Mina elever gillar
spelvärlden eftersom den inte är lika oberäknelig
som verkligheten, men gamefiering går att appli­-
cera i vilken klass som helst.
– Förr skulle man kunna alla huvudstäder. I dag
kan man istället ta fram paddan och fråga varför
huvudstaden ligger där den ligger. Och varför heter
den som den gör? Genom att använda IKT fastnar
man inte i vad världen är utan vad den skulle kunna
vara. Kunskapen blir levande, inte statisk.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: