X-box Achievements för att skapa lust till lärande

Ett exempel på när jag använder spels kontext för att skapa lust till lärande var när jag arbetade i en särskild undervisningsgrupp. Jag hade två skoltrötta högstadieelever och svårmotiverade elever som hade svårt att nå målen. De tyckte mest om att prata om vad de spelade på sina spelkonsoler, som var X-box 360. De pratade väldigt mycket om sina så kallade ”achievements”(prestationer).

Vad är Achievements?

Achievements är ett övergripande belöningssystem på konsolen X-box 360. I alla spel kan du utföra olika uppdrag eller utmaningar för att få achievements. När du klarat en prestation så ljuder en speciell ljudeffekt som gör dig medveten om att du klarat en prestation. Det kommer även upp en liten logotyp som visar vad du gjort (se bild till höger). Varje achievement har en poäng så att man kan jämföra sina poäng med sina vänner. Mina två elever diskuterade och jämförde ofta vilka prestationer de gjort och hur mycket poäng de hade samlat ihop. Det gav mig en idé kring hur jag skulle kunna få dem att ta till sig kunskap och utmaningar i skolvardagen.

Skapandeprocessen av Achievements i pedagogiskt utförande

Jag sökte på nätet och hittade snabbt och enkelt en hemsida där man kunde skapa sina egna personliga achievementbilder med tillhörande egenkomponerad text. Med hjälp av sidan kunde jag lätt och enkelt skapa achievements som var kopplade till skolans vardag och mål. Eftersom jag inte ville att eleverna skulle tycka att achievementsen var ”töntiga” diskuterade jag med dem innan om vad Achievementsen skulle ha för namn och utformning, så att de kände att de var medskapare i processen. När vi sedan kommit fram till en bra grund skapade jag ett par uppgifter till dem för att de skulle få prova på konceptet. (se bild nedan)Xbox 360 achievement-schemaFör att eleverna skulle känna igen Achievementsen använde jag mig av lite fyndiga namn, eftersom det är så de ibland är utformade på X-box. Uppgifterna är korta och koncisa så att det inte finns för många frågetecken vilket kan skapa problem att komma igång. Svenska uppgiften (den undre på bilden) är även den kopplad till spel eftersom det är lättare för dem att komma igång med en spelrecension än en bokrecension eftersom det skulle innebära att de måste läsa en bok innan vilket hade blivit ett moment för mycket i det här skedet av processen. Tanken var att få dem att komma igång med skolarbetet och acklimatisera dem till ”achievement-schemat” och där med var det viktigt att uppgifterna inte skulle kännas övermäktiga eller ”tråkiga”.

Wall of Achievements

Wall of achievementsEleverna fick ut uppgifterna på var sitt A4  papper och blev väldigt imponerade. De ville sätta igång direkt för att samla achievements. Men då kom frågan; ”Hur gör jag när jag har klarat en uppgift?”. Då visade jag dem att jag satt upp något som jag kallade för ”Wall of Achievements” på deras väggar framför deras arbetsplats. Som ni ser på bilden bredvid, så var det varken vidare snyggt eller speciellt, men det fyllde sin funktion. När de var klara med sin uppgift skulle de klippa ut sin achievementbild och klistra upp den på ”the wall” så att de sedan kunde jämföra sina väggar, precis som de annars gjorde med sina achievements hemma på konsolerna. Båda var väldigt ödmjuka inför sina nya väggar och samlade friskt på sig achievements. Prestationerna var inte bara kopplade till skoluppgifter utan kunde även innebära sociala utmaningar som att gå till bamba och äta för den skygge eleven eller att till exempel genomföra en utflykt. Det fanns absolut inga krav på att de var tvungna att genomföra de sociala utmaningarna, utan de vara bara en morot till att utmana sig själva. Det hände dock att eleverna utmanade sig själva bara för att kunna få klippa ut och sätta upp en achievement på väggen, vilket i längden ledde till att det stärkte deras självförtroende och självkänsla. En utav eleverna ansåg att achievementbilderna var så ”heliga” att han själv inte vågade klippa ut dem, utan bad alltid mig klippa ut dem och sätta upp dem så rakt som möjligt så att det inte skulle bli ”fel”. Det visade för mig hur viktigt och seriöst det här var för eleverna.

Synliggöra lärandet

Elev-Achievements närbildGenom att ”väggen” kunde redogöra vad vi gått igenom under terminen kunde de snabbt och enkelt koppla tillbaka till den kunskap de lärt sig. Det blev enkelt för mig som lärare att visa på vad vi gått igenom och referera till tidigare lektioner och genom en enkel mening på den uppklistrade achievementväggen kunde de komma ihåg vad vi gått igenom. Där med synliggjordes deras eget lärande för dem och den lärandeprocess som vi genomgått under terminen blev tydligare för dem. Jag kunde även på ett snabbt och enkelt sätt visa för eleverna hur mycket de presterat och klarat av vilket stärkte deras självförtroende vad gällde att klara av skolarbetet.

Min slutsats efter jag genomfört denna pedagogiska lösning är att det inte är så svårt att motivera elever som är skoltrötta om man utgår från deras intresse och vinklar det mot den kunskap som de ska lära sig i skolan för att nå målen. Man utgår från ett sociokulturellt lärande helt enkelt. 

Om ni är intresserad av att använda er av Achievements, så kan ni använda hemsidan nedan för att skapa egna personliga achievements:

http://achievementgen.com/360/index.php

Kommentera

