Få alla att hjälpa till med sysslorna hemma! Gamification i praktiken.

Är det svårt att få familjen, partner eller inneboende att ställa upp på alla sysslor som behöver göras hemma? Har barnen svårt att se fördelarna med att städa på sina rum, hjälpa till i köket eller borsta tänderna? Varför inte prova på att motivera familjen genom att använda sig av gamifications knep och fördelar genom att göra städning och sysslorna hemma till ett äventyr?

Dräp dammråttor och bestig diskberg

Chore wars” (sysslornas krig) är ett äventyrsspel som du som föräldrar eller vänner styr över själva. Ni skapar ett ”land”, skapar var sitt log-in och äventyrare/hjälte och bestämmer vilka äventyr som existerar i landet. Du kan ständigt fylla på med äventyr så att listan aldrig är tom. Vad innebär ett äventyr? Jo ett äventyr kan vara ”besegra det farliga sängmonstret” eller ”bestig det höga diskberget” och innehåller en beskrivning av vad man ska göra för att klara äventyret. Du bestämmer själv vad äventyret ska heta, vad det går ut på och hur mycket man tjänar på att genomföra det. När äventyret är avklarat får man ”Experience Points”(erfarenhetspoäng eller XP som vi pratat om tidigare här på bloggen), guld och kanske till och med någon skatt. Det innebär att din äventyrare utvecklas precis som i ett rollspel som World of Warcraft. Helt plötsligt har sysslorna blivit ett äventyr och i bästa fall är det kamp om vem som ska dammsuga för att få guld och erfarenhetspoäng. Skaparna bakom ”chore wars” tipsar även om att man kan ha något riktigt mål som man uppnår genom att få X antal poäng eller guld, som till exempel en tårta, resa eller till exempel att den med högst XP eller guld får välja fredagsfilm.

Gamification i ett nötskal

Det som är så speciellt med Chore wars är att man tar bort fokuset från den tråkiga sysslan och sätter det i en kontext som är roligare för både barn och vuxna. Helt plötsligt har du en äventyrare som du kan utveckla och du väljer själv när och hur du vill göra. Sysslorna sätts även i en större kontext som gör att de känns mer ”episka” eftersom det helt plötsligt är äventyr som ska utföras. XP och guldet blir även ett sätt att sporra till att fortsätta att utföra nya äventyr och utveckla din äventyrare.

Struktur i skolan

Chore Wars skulle även kunna användas i skolan för en elev som behöver tydlig struktur, men tycker att vanliga skolan är tråkig, genom att läraren skriver in vad han eller hon förväntar sig att eleven ska göra. Ett äventyr i matematik kan vara ”Besegra det onda divisionsmonstret”, med en tydligare beskrivning under titeln som förklarar vad eleven ska göra för att klara äventyret. Eleven kan då på ett tydligt sätt se vad som förväntas av han/henne och även få XP och guld som en bonus, som fungerar som incitament till att arbeta vidare.

Länk till Chore wars:

http://www.chorewars.com

Comments
3 Responses to “Få alla att hjälpa till med sysslorna hemma! Gamification i praktiken.”
  1. yokali skriver:

    Vad kul att veta att andra tänker såhär!
    Jag och min sambo (båda studerar spelprogrammering) använder faktiskt detta sättet rätt ofta genom dagarna för att motivera oss.
    Det brukar gå till såhär:
    1. Vi skriver vad vi själva vill åstadkomma med dagen/veckan.
    2. Den andra läser igenom och godkänner uppdragen.
    3. Jag bestämmer vilka belöningar min sambo ska få för sina uppdrag, och vise versa. Ett bra sätt att tillsammans visa vad vi tycker är viktigt och bör prioriteras! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: