Läsplattor och teknik ett hot mot vår kreativitet enligt forskare på GU

iBaby

Forskare från Göteborgs Universitet har i DN uttalat sig om de orosmoment som finns kring ett allt större användande av läsplattor och annan nöjesteknik som till exempel spel. I artikeln säger forskarna att tekniken tar mycket tid från andra sociala aktiviteter vilket påverkar allt från kreativitet till tal och kommunikation. Hur mycket tid som läggs på teknik istället för annan aktivitet är inte statistiskt fastställt än. De uttalar sig även om att barn har lättare tillgång till underhållning än tidigare vilket gör att ”barn nu behöver aldrig ha tråkigt”. Så fort barnet börjar vrida och vända på sig i bilen eller på restaurangen så åker läsplattan eller mobilen fram för att barnet inte ska bli uttråkat.

Många unga och vuxna tror jag upplever att det i vardagen tillkommer mer och mer information och aktiviteter som man bör ta del av. Vare sig det är Facebook, Wordfeud, nyheter eller senaste TV-serierna och filmerna som pockar på ens uppmärksamhet så bör man enligt den norm som råder i samhället hålla sig uppdaterad. Denna känsla av att hänga med och att hålla sig informerad är så stark att många inte kan göra en sak i taget utan att man i de till exempel långsammare momenten i en film eller serie tar fram sin mobil och börja ”slösurfa” lite nyheter och Facebooka för att känna att man hela tiden utnyttjar sin tid till hundra procent. Lägger vi samma prestation på barnen? Eller är det så att vi upplever att vi inte har tid att lösa konflikter eller ”stå ut” med barnens rastlöshet vilket gör att vi använder teknikens underhållning för att lösa alla ”problem”?

För att barnen ska börja klara av rastlöshet måste vi vuxna vara goda förebilder och inte ta fram mobilen så fort vi själva har tråkigt. Hur ska vi förmå barnen att klara av att vara uttråkade om man som förälder tar fram mobilen och kollar mailen och facebook så fort lite dötid uppstår. Vi får antingen vara goda förebilder genom att leva som man lär och snällt visa på tålamod då dötid uppstår eller så får vi helt enkelt tycka att det är helt acceptabelt att även barnen utnyttjar tekniken under tråkiga stunder precis som vi gör. Ett mellanting vore kanske att föredra där man tillsammans aktiverar sig i något kreativt med sitt barn så att man lägger undan tekniken en stund.

iPad

Skolans uppgift när det kommer till tekniken borde vara att använda den kreativt och på så sätt att det blir ett sätt att underlätta kreativt tänkande och skapande och inte ett hinder. Kreativitet kan skapas utifrån att man har tråkigt, som Linderoth säger, men det kan även skapas genom att man får tillgång till verktyg som gör att man kan utveckla kreativiteten till nya nivåer. Genom att få tillgång till ett ritprogram på en läsplatta eller dator kan man helt plötsligt skapa mönster och färg som inte kan skapas genom pastell- och vanliga kritor. Så medan teknologin enligt forskarna kan stänga dörrar, så finns det även möjlighet att öppna nya.

Artikeln i DN Publicerad 2012-12-16:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-surfplatta-hot-mot-barns-larande

4 reaktioner på ”Läsplattor och teknik ett hot mot vår kreativitet enligt forskare på GU

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s