Många elever som jag arbetat med älskar World of Warcraft. Eleverna har oerhört svårt att ta till sig skoluppgifter då de är väldigt ”luststyrda”, vilket betyder att tilltalar inte uppgiften eleverna vill de inte göra den. Det innebär att jag måste försöka hitta kreativa lösningar och uppgifter som tilltalar eleverna utifrån de förkunskaper och intressen som eleverna har, genom ett så kallat sociokulturellt lärande. Här är en sådan uppgift:
World of Warcraft har två fraktioner/sidor. I spelet heter sidorna ”Horde” och ”Alliance”. Genom att skapa ett fiktivt ”slagfält” där Alliance står för PLUS och Horde för MINUS skapar man ett lättare sätt för elever att ta in kunskap kring positiva och negativa tal. Genom att dela upp plus och minus i två grupper blir det lättare för eleven att gruppera talen. Det blir även väldigt tydligt för eleven att när minus och minus möts så blir de ”vänner” och går ihop då de är på samma sida. Jag har även lagt in gubbar från varje fraktion under talet för att eleven lättare ska se vilken grupp talen tillhör. Papperet nere till höger använder jag som ett ”stödanteckningspapper” för eleven där han/hon kan skriva ner siffran och vilken grupp den tillhör för att göra det visuellt och tydligt för eleven. När vi räknat ut talet så ser eleven att till exempel plus sidan är ”starkare” och därför vinner plus och svaret blir därför plus och vice versa. När jag och eleven gått igenom det första papperet med uppgifter tar vi en vanlig matematikbok och går igenom positiva och negativa tal i den. Vi behåller dock ”stödanteckningspapperet” (papperet till höger) med de två sidorna plus och minus för att behålla känslan av att vi fortfarande pratar om World of Warcraft. Detta sätt har fungerat utmärkt med alla elever jag arbetat med och det skapar en tydlighet i hur positiva och negativa tal fungerar även om man använder sig av elevens intresse och fantasi.
5 reaktioner på ”Räkna med positiva och negativa tal genom World of Warcraft”