Många undrar varför det finns så få pedagogiska spel som faktiskt är riktigt bra och lärorika? Kan det handla om att spel har svårt för att fånga elever och spelares intresse genom en bra och intressant handling och spelmekanik?
Det är tyvärr få spel, i relation till hur många spel som finns, där spelaren faktiskt bryr sig helhjärtat om spelets handling, karaktärer och dess omgivning, tre faktorer som är väldigt viktiga för att skapa något pedagogiskt och lärorikt. Om man inte lyssnar eller intresserar sig för vad som egentligen berättas eller händer i spelet så lär man sig ingenting annat än spelets mekanik.
Spelarens fokus
Det svåra är att fånga spelarens fokus. För många spelare ligger fokus på att klara spelet och bemästra dess spelmekanik(hur man spelar spelet) Spelutvecklarna har svårt att fånga upp de element som gör att spelaren engagerar sig i mer än att förstå sig på spelmekaniken. Det är ett utav de största problemen när det kommer till att utveckla pedagogiska spel eftersom eleverna spelar spelet utan att egentligen ta till sig av den information och kunskap som spelet försöker förmedla. Spelmekaniken är för långt ifrån den kunskap som spelet vill lära ut. Ett exempel är historiespel som går ut på att styra sitt rike och se till att riket och ens regent överlever genom att hålla sig väl med sin befolkning och sina grannländer. Spelen är ofta väldigt ackurata i sitt porträtterande av historien och mycket information om vad som hände och vilka som härskade förmedlas genom spelet. Men vad eleven ofta har lärt sig efter de suttit och spelat spelet är vilka faktorer och spelmekaniska knep som gör att man klarar spelet och inte vilken kontext eller vilka historiska aspekter som man tagit del av. Man har alltså lärt sig vilka knappar man ska trycka på för att vinna, men inte hur och varför valen och handlingarna blir bra i den historiska kontext som spelet utspelar sig i.
Skapa kontext
Hur ska man då kunna få eleverna att förstå och ta in kunskap när de spelar? Ett sätt är att läraren intar en roll genom att berätta och beskriva för att skapa kontext till den kunskap som spelet lär ut. Har man spelat igenom en passage i 1600-talets historia så kan läraren berätta utifrån spelets kontext vad som hände på den tiden och referera till spelet, vilket sätter det i kontext för eleven som spelat det. Spelar man Assassins Creed så kan läraren berätta om vilka karaktärerna var i verkligheten som man stöter på i spelet, som till exempel Leonardo da Vinci eller hur påvens-, religionen- och Roms makt har förändrats över tid. Men för att spel ska skapa kontext till den kunskap de försöker förmedla behöver man utveckla spel så att spelmekaniken är implementerad i den kunskap som spelet försöker lära ut. Ett givet exempel är engelska, eftersom det genomsyrar många spel. Karaktärerna pratar engelska och all text och information som förmedlas i spelet är på engelska vilket gör att engelska språket är ett med spelet och dess kontext. Det gör att spelaren tar till sig engelskan för att det är det enda sättet att kunna förstå spelet och därmed underhållas av det. Det är därför många som spelar är väldigt duktiga på just engelska. Ett annat enkelt, men ganska tråkigt exempel på hur det skulle kunna fungera är att ha frågor efter vissa moment så att spelaren måste ta in och ta del av den information som spelet tilldelar spelaren. Ett annat exempel är som i det nya spelet Dishonored där du under spelets gång får information genom att höra på vad människor säger i världen och genom att läsa kortare utdrag i böcker och dagböcker för att få reda på hur du ska ta dig vidare. Det gör att du som spelare förväntas ta in information för att kunna fortsätta och det gör att man måste ta del av information i spelets kontext för att kunna fortsätta. För att implementera detta i ett pedagogiskt spel krävs både en så pass intressant spelmekanik att man vill fortsätta spela och en väldigt intressant kontext att bygga kunskap på.
En utmaning
Det är en utmaning som jag tror att många spelutvecklare kommer ställas inför när spelmediet mer och mer mognar och spelarna ställer större och större krav. Det finns även ett väldigt stort hål mellan spel och pedagogik och vem skulle inte vilja knäcka nöten om hur man kan göra bra pedagogiska spel där eleven intar kunskap som i slutändan leder till att de uppnår mål och betyg i både högstadiet och gymnasiet?