Hur kan spel bli lika engagerande som TV-serier?

Tv-serier som Breaking bad, Dexter, Mad men och Game of Thrones för att nämna några få tar större och större del i media och underhållningsutbudet. Med fängslande story och intressanta och mångfacetterade karaktärer blir man lätt sittande framför TV:n säsong efter säsong. Vad är det som gör att man engagerar sig så i karaktärerna i en TV-serie på ett sätt som man inte nått än i spelens värld? I en värld där spelaren själv väljer nästa steg blir det svårt för manusförfattarna att förutse och styra berättelsen på ett sådant sätt att den blir stringent och engagerande medan i TV-serien väljer skaparna exakt hur de vill att berättelsen ska fortlöpa.

Frågan är hur man skapar underhållning, autenticitet och kunskapsintagning inom ramarna för ett spel där spelaren har full frihet?

Autentiskt kan bli tråkigt(?) då det ofta innebär att friheten blir begränsad. Allt du lär dig i ett spel är hur spelreglerna fungerar för att du ska kunna ta dig vidare. De flesta spelare sätter sig inte vid Assassins Creed för att lära sig om Venedig eftersom de ser det som underhållning och inte en historielektion. Många hade nog inte tagit till sig Ezio och Altair om det hade inneburit att man var tvungen att svara på historiefrågor utifrån ”faktatexterna” som dyker upp i spelet för att komma vidare.

Om spelet lägger mycket krut på sin story så blir den ofta uppspelad i cutscenes mer än i själva spelets värld. Det är sällan storyn går framåt under det faktiska spelandet vilket gör att man inte får samma känsla för karaktärerna som i en serie. Vilket gör att man som spelare tas ur sammanhanget och man tappar inlevelsen. Man ställer sig sällan moraliska frågor under spelandet som man gör när man tittar på en riktigt bra tv-serie. Istället handlar det mer om underhållning än värdet av tanken bakom det man gör eller vilka karaktärer och personligheter man träffar i spelet.

Kan det vara för att konsekvenserna av ens handlande inte har något större värde i ett spel? Att jag som Nico Bellick i Grand Theft Auto 4 går från en dejt med en tjej till att gå ut på gatan och börja spränga både bilar och folk i luften tar bort autenticiteten och känslan att vara i en ”verklig” värld eftersom konsekvenserna inte är desamma som i verkligheten. Ändå är det ett val man vill ha som spelare eftersom spelet handlar om frihet. Om Don Draper i Mad men skulle gå ut och skjuta folk på öppen gata så hade inte konsekvensen i tv-serien blivit att han vaknar upp utanför polishuset utan vapen och lite mindre pengar. Men som spelare vill man inte ha verklighetens konsekvenser, som fängelse, dödsstraff eller förlamning, i spelet eftersom det skulle förstöra och förkorta spelupplevelsen.

Om vi som spelare hade styrt Walter White i Breaking Bad hade det blivit mycket svårare för manusförfattarna att skapa en trovärdig värld eftersom vi hade utmanat den på ett sätt som man inte kan förutse, det vill säga om inte spelet är en snitslad bana där inga utsvävningar är tillåtna.

Svårigheten för spelutvecklarna verkar vara att hitta balansen mellan autenticitet och full frihet då det ena verkar utesluta det andra. Ett för verkligt spel kan göra spelet tråkigt och spelbarheten (hur roligt spelet är att spela) är nyckelordet för att ett spel ska bli bra. Men många gånger har för verkliga spel tummat på underhållningsvärdet vilket gör att spelet blir tråkigt eftersom det är svårt och för bestraffande om man går utanför ramarna.

Ett annat problem är att speltillverkarnas fokus verkar vara inställt på bättre grafik och större scenerier snarare än intelligentare handlingar och intressanta karaktärer. Det är ofta därför spel framstår som sexistiska och platta eftersom man inte fokuserar på utvecklandet av karaktärer och story utan fokus ligger på hur kan nästa moment vara mer bombastiskt än det förra.

Jag väntar fortfarande på ett paradigmskifte i spelvärlden där en engagerande handling och starka och spännande karaktärer lär mig något om världen eller om mig själv när jag spelar, för jag vet att det finns plats för det i en öppen värld full av frihet för oss som spelare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: