Mass Effect trilogin

Galaxen är hotad och det är upp till dig och din besättning att rädda den. I Mass Effect tar du rollen som Commander Shepard en människa i en framtid full av utomjordingar och rymdresande. Spelet är utvecklat av Bioware som är kända för sina RPG:n (rollspel). Mass Effect är en trilogi och den tredje och avslutande delen släpptes 8:e mars 2012. Hela trilogin tar ungefär 90 timmar att spela igenom.

Något som är unikt för spelserien är att den karaktär du skapar i första spelet kan överföras till de nästkommande spelen och dina val i föregående spel påverkar hur historien utvecklas i nästa. Väljer du till exempel att inte hjälpa en utomjordisk ras att överleva i tidigare spel så kan det skapa fördelar och nackdelar i framtiden. Det kan även handla om vilka i din besättning som överlever eller dör vilket påverkar den större berättelsen och vad du upplever i de senare spel. Oftast är inte förändringarna jättedrastiska, men det skapar ändå känslan av att de val man gör har konsekvenser för en lång tid framöver och det händer att man får genuint dåligt samvete om man märker att de val man gjort har oförutsedda negativa konsekvenser för dem omkring en i spelet.

Som Shepard får du en unik roll i spelets värld eftersom du blivit vald att bli en Spectre en slags intergalaktisk superagent. Som spelare väljer man hur Shepard ska se ut och om Shepard ska vara en kvinna eller man. Många föredrar fem-Shep (smeknamn för female-Shepard / kvinnliga Shepard) eftersom Jennifer Hale, som har röstrollen som fem-Shep, har prisats för hennes röstskådespeleri i spelet. Spelet påverkas inte av om du väljer kvinna eller man utan du får samma alternativ, samma möten och samma berättelse. Du kan som Shepard ingå i både heterosexuella och homosexuella förhållande, något som retat många amerikanare enligt den amerikanska median. Du väljer själv vilka du ska ingå i förhållande med och precis som i verkliga livet måste du spela dina kort rätt för att lyckas erövra kärleken.

Vad handlar Mass Effect om?

Du har som Commander Shepard tagit del av ett meddelande från en tidigare civilisation som säger att alla intelligenta raser i universum står inför en utrotning av en avancerad artificell intelligens (mycket förenklat förklarat: Robot-ras) som kallas ”Reapers”. Reapers är på väg för att radera universum från det kaos som, enligt reapers, organiska raser utgör. Du får som uppgift att varna universum om den kommande invasionen och även stoppa den. På vägen får du möta olika karaktärer med unika personligheter som följer med som besättning på din resa. Det är allt från människor, avancerade robotar till utomjordingar och alla har sin egen historia och prägel som påverkar händelserna under er resa.

Den stora tjusningen i Mass Effect är de välskrivna dialogerna och karaktärerna man möter. Du får verkligen känslan av att du lär känna nya individer som gör sina val utifrån sina historiska och kulturella förutsättningar. Alla har sin historia av krig och händelser som påverkar deras syn på andra utomjordiska raser och vilket perspektiv de har på livet. Vissa raser tycker att diplomati alltid är vägen, andra ser religion som svaret medan den tredje alltid föredrar krig. Det finns även en del främlingsfientlighet mellan raserna som framställs i en bred grå skala eftersom man, som utomstående rasen människa, får ta del av båda rasernas åsikter och historia vilket skapar insikt om att främlingsfientlighet kan ha många dimensioner. Det är upp till dig som Commander Shepard att förena dem trots deras motsättningar och mobilisera så många grupper som möjligt för att tillsammans kunna stoppa the Reapers från att utplåna allt intelligent liv i universum.


Hur spelar man?
Du iklär dig rollen som Shepard och bestämmer kön och utseende precis som i de flest RPG (rollspel). Därefter får du en introduktion till hur spelet spelas genom bestämda uppdrag som även bygger upp spelets story och därför kan man inte välja bort de första uppdragen. När spelet har introducerat huvudstoryn så får du tillgång till en hel rymdkarta där du själv kan välja hur du vill gå vidare i spelet. Du kan antingen ta dig till platser i galaxen som för berättelsen vidare eller göra sidouppdrag som utvecklar både världens och din besättnings historia. Det är nämligen när du gör sidouppdragen som du stöter på nya besättningsmedlemmar och du får även ta del av deras personliga problem och bakgrund. Det kan till exempel vara en besättningsmedlem som inte träffat sin far på länge och ber dig att åka förbi planeten han sågs senast på till att rädda kolonier som attackeras av Reapers. När man väl är ute på uppdrag så skiljer sig spelen i triologin varandra lite på sig. Mass Effect har gått från att vara ett strategiskt rollspel där pausandet av spelet för att välja olika stridsstrategier var en nödvändighet för att klara sig till att bli ett renodlat actionspel. Många säger att det är för att man vill nå en bredare publik och därmed har man gjort spelmekaniken betydligt enklare för varje spel. Som nämnts innan är karaktärerna och samtalen en viktig del av spelet. Mellan uppdragen är du på ditt rymdskepp Normandy där du har tillgång till hela din besättning och kan starta konversationer med dem för att lära dig mer av och om dem. När du pratar med andra karaktärer får du olika alternativ på svar. Svaren kan både vara tykna och trevliga och du väljer själv hur du vill att din Shepard ska bete sig. Du kan styra samtalen så att Shepard blir ökänd på grund av sin rättframhet och råhet eller en Shepard som står för visdom och ödmjukhet eller någonstans mellan de två. Du mäter din karaktärs moral genom Paragon (snäll) och Renegade (rå) poäng. Du får dessa poäng genom dina val i vissa situationer och hur du talar med andra. Får du tillräckligt med poäng på någon utav paragon och renegade öppnas nya svarsalternativ som är specifikt för en snäll eller rå Shepard och därmed utvecklas både din och andra karaktärer utifrån hur du spelar spelet och vilka val du gör under spelets gång.


Genre: RPG – Äventyr

Åldersgräns: 18 år

Pedagogiska ingångar:

SO / Samhällskunskap:

Diskutera utifrån de olika samhällstyperna som rymdvarelserna förespråkar hur vårt samhälle skulle se ut om vi anammade samma ”ideologi”.

”Hur skulle vårat samhälle se ut om vi bara satsade på forskning och vilka konsekvenser skulle det ha?”

Diskutera främlingsfientlighet utifrån hur de olika utomjordingarna ser på varandra och hur deras syn på varandra har skapats genom falska föreställningar av varandra och att många av en utomjordisk härkomst döms på grund av få individers negativa handlande. Är det något vi känner igen från vårat samhälle?

Bild / Biologi:

Skapa och rita din egen utomjording och tänk igenom vilka fysiska egenskaper den skall ha. Är det bäst med två ben och två armar eller finns det andra sätt att bygga upp anatomin på? Vad har varelsen för hudfärg och hud? Kan utseendet variera och vara beroende på hur deras planet ser ut och hur de bor och varför skulle det vara så?

En reaktion på ”Mass Effect trilogin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s