World of Warcraft

World of Warcraft (WoW) är världens största MMORPG-spel. MMORPG står för (Massively multiplayer online role-playing game) vilket betyder att det är ett massivt rollspel på nätet där många personer kan ta del av en och samma spelvärld. Men hur spelar man det och vad är det som gjort att så många har fastnat för det och spenderat flera dygn i effektiv speltid framför World of Warcraft?

Spelvärlden har en god och en ond fraktion, den goda heter Alliance och den onda heter Horde. Inom de två fraktionerna finns olika raser som människa, nattalv, dvärg, orc eller odöd. Spelvärlden har väldigt mycket historik (eller som det kallas ”lore”) som skildrats genom bland annat litteratur och serietidningar, men det är inte bara historien som förtrollar spelarna till att lägga över tusen kronor om året på spelet. För att få tillgång till spelet måste man som spelare betala en prenumerationsavgift för att kunna spela, vilket skiljer sig från vanliga spel. För att kunna spela i exempelvis 60 dagar måste man köpa ett så kallat ”time card” som kostar 249 kr. För varje expansion (större uppdateringar) som kommer växer eller förändras världen vilket gör att spelet hela tiden förnyas.

Några av de faktorer som får folk att fastna för World of Warcraft är strävan efter att få utveckla sin egen karaktär och att få bättre gear (utrustning till din karaktär). Spelet är en väldigt social upplevelse eftersom man spelar på nätet med massa olika människor och därmed skapas en social interaktion vilket leder till flera nya kontakter. Vissa tycker  att det är skönt att kunna använda sin avatar (personen man skapat i spelet) som social-varelse istället för att behöva socialisera i egen person. Människor som spelar World of Warcraft skapar ett helt nytt socialt nätverk genom spelet vilket gör att de kan välja mellan att sitta vid spelet där de har sina Wow-vänner eller att umgås med vänner i verkliga livet. Man kan skapa eller gå med i ett ”Guild” vilket är olika grupper i spelet och där genereras en stark grupptillhörighet.  Möten i spelet har lett till vidare kontakter som möten IRL (in real life / i verkligheten) på olika platser på jorden och ibland till och med giftemål.

Elever jag har pratat med har uttryckt att det finns en frihet i att bli bedömd utifrån sin karaktär i WoW och vad man presterar i spelet istället för att bli bedömd utifrån de normer som existerar i samhället.


Hur spelar man?

Precis som de flesta RPG (rollspelen) börjar du med att välja en ras, karaktär och utseende. Du får redan från början välja sida mellan Alliance och Horde (god eller ond) eftersom det innebär att du kommer att hålla dig till samma ”moraliska” sida genom hela spelet med den karaktär du skapat. På bilden till nedanför till höger kan du se en skapad karaktär. Det är en troll-kvinna som tillhör Hordesidan, dvs. den onda.

Du kan skapa fler karaktärer än en för att  du ska kunna variera ditt spelande, men du kan dock bara spela med en av dina skapade karaktärer i taget. När du har skapat din karaktär ger du dig ut i World of Warcraft världen. Vart du börjar beror vilken ras du valt. Varje ras har nämligen varsin hemvärld och utifrån den platsen kan du samla på dig dina första quest (uppdrag). Uppdragen kan vara allt från att samla ett visst antal pälsar till att ta med sig olika saker till olika personer i spelet. Personerna som finns i spelet som inte är styrda av andra spelare kallas NPCs (none-playable-characters). Man kan likna dem vid skådespelare som för handlingen framåt genom att leverera sina repliker och dela ut uppdrag till dig. En viktig aspekt av World of Warcraft är loot, som är de saker som till exempel utrustning och vapen som man får under spelets gång. Loota gör man när man plockar upp saker i världen, men man kan även få värdefulla saker när man har questat klart (klarat ett uppdrag).  Lootandet är en stark drivkraft till att fortsätta spela, vem vet vad man kan hitta runt nästa hörn. För varje quest /uppdrag du slutför får du XP (erfarnhetspoäng: läs blogginlägget ”RPG-genren”) som till slut leder till att din karaktär går upp en level (nivå). Ju högre level en karaktär har desto bättre är den. Du kan ”levla” din karaktär upp till ”Level-capen” (högsta nivån som går att nå; uttalas level kapp) som just nu är på level 85. Det vill säga att du kan gå upp i level ända till level 85 då du nått max. Level capen höjs dock för varje expansion (större uppdatering) som släpps vilket gör att spelarna sällan hinner tröttna innan nästa morot dyker upp. Du kan även spela PvP (player versus player /spelare mot spelare) med din karaktär för för att se hur bra han/hon är jämfört med andras karaktärer. I spelet kan du även förvärva ett pet  (husdjur) som följer med dig på dina äventyr. För att inte behöva ta dig runt så långsamt till fots finns det mounts att använda som kan vara till exempel hästar, motorcyklar eller till och med flygande kvastar.


Genre: MMORPG

Åldersgräns: 12 år

Pedagogiska ingångar:

SO / Samhällskunskap:

Diskutera vad det finns för olika förhållningsregler i World of Warcraft eller i Guilds (grupper) i spelet och vad finns det för likheter och skillnader jämfört med de lagar och normer  som finns i vanliga samhället?

Svenska:

-Jag lät en elev som gillar World of Warcraft skriva en berättelse om sin karaktär och vad som hände den. Han fick bestämma själv om berättelsen skulle vara påhittad eller om den var baserad på en händelse i spelet.

Matematik:

-Man kan i spelet se hur många timmar man har spelat. Eleven kan ta med summan av timmar till en lektion och räkna ut hur många dygn eller månader han suttit effektiv tid vid spelet. Eleven blir ofta väldigt förvånad över hur mycket han/hon suttit vid WoW.

https://spellararen.wordpress.com/2012/12/12/rakna-med-positiva-och-negativa-tal-genom-world-of-warcraft/

Comments
4 Responses to “World of Warcraft”
  1. BlitzPro skriver:

    Horde är inte onda och Alliance är inte goda. Båda sidorna består av en samling raser/nationer som samarbetar för sin överlevnad. Märks att du inte har någon erfarenhet av att spela spelet själv. Det som gör att WoW är framträdande och speciellt beror mycket på att orkerna inte är galna monster utan är väldigt lika människor med seder, kultur och känslor samt att det inte finns en sida som är menade att vinna (i mainstream media är det ytterst ovanligt att dom onda vinner).

    • Du är inte den första som kommenterat det och jag nämner det ofta i mina föreläsningar men inte ändrat i texten då det fallit i glömska. Jag har aldrig spelat wow själv utan bara förklarar hur jag har förstått att spelet var uppbyggt från början och utifrån mina erfarenheter av Warcraft som RTS-serie.
      Men du har helt rätt i att det inte handlar om ont och gott i WoW utan det är mer komplicerat än så.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] som när man själv spelade. Numera spelar man tillsammans genom olika online-spel (nätspel) som World of Warcraft eller skjutarspel som Call of Duty-serien, men även icke-gamers har hittat spel som fungerar som […]

  2. […] för att skapa något nytt unikt. De har tagit rollspelselement och karaktärsutveckling från MMORPG-spel och implementerat dem i ett FPS. Det betyder till exempel att man träffar flera andra spelare […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: